Hlavní obsah

Temná atmosféra, slzy v očích. Přípravy na GP Ruska ovládají emoce a myšlenky na Bianchiho

Praha/Soči

Sklopené hlavy, v očích mužů, které neopouští chladnokrevná rozvaha ani v závratných rychlostech, lesk. Tradiční čtvrteční tisková konference před startem programu Velké ceny formule 1 měla na okruhu v Soči podivnou atmosféru. Všichni jezdci byli v myšlenkách se svým těžce zraněným kolegou Julesem Bianchim a jen těžko hledali slova k premiérové Velké ceně Ruska.

Foto: Profimedia.cz

Felipe Massa měl při tiskové konferenci v Soči v očích slzy.

Článek
Fotogalerie

„Není to jednoduché, sedět tu a mluvit o závodění. Je to těžký víkend," povzdechl si Lewis Hamilton, vítěz předčasně ukončeného závodu v Japonsku a lídr mistrovství světa. „Jsme v těžké situaci, která je následkem šokujících okolností. Musíme tady ale odvést svou práci. Je důležité, abychom dál rozvíjeli nás sport a učinili jej ještě bezpečnějším," poznamenal Hamiltonův parťák z Mercedesu a hlavní rival v boji o titul Nico Rosberg.

Čekání na Whitingovu zprávu a reakci FIA

Bezpečnost je v aktuálně v paddocku tématem číslo jedna. Závodní ředitel Mezinárodní automobilové federace (FIA) Charlie Whiting by měl ještě před závodem v Soči předložit šéfovi federace Jeanu Todtovi závěry šetření, které by mělo dopodrobna osvětlit všechny okolnosti Bianchiho nehody. Rovněž se očekává, že FIA bude reagovat drobnou úpravou pravidla o užití zpomalovacího vozu či jiného instrumentu při nehodě na trati.

„Je důležité, aby nás FIA slyšela. Co se stalo v Suzuce, je nepřijatelné," prohlásil pilot stáje Force India Sergio Pérez. Bianchi v Japonsku utrpěl těžké zranění hlavy, resp. mozku, když na vodě vylétl z trati a naboural do jeřábu, který odklízel nepojízdný monopost Adriana Sutila. Ten souhrou náhod havaroval ve stejném místě o kolo dříve.

Po Sutilově karambolu bylo v sektoru máváno dvojitou žlutou vlajkou, což signalizuje vážné nebezpečí na trati a jezdci by měli rychlost upravit tak, aby byli schopni změnit plánovanou jízdní dráhu či zastavit. Bianchi se ale v době karambolu pohyboval údajně rychlostí až 180 km/h. „Upřímně řečeno, tohle je hra pro FIA. Každý se snaží ubrat co nejméně a jet co to dá," přiznal Pérez. „Jakmile se na trati objeví vyprošťovací traktor, měl by rovněž vyjet safety car," dodal mexický pilot.

Massa: Nejhorší závod mého života

Zjevně nejzkroušenější byl při tiskovce Felipe Massa, který při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska v roce 2009 utrpěl frakturu lebky, když jej do hlavy zasáhla součástka uvolněná z vozu Rubense Barrichella. Brazilec navíc po závodu v Japonsku apeloval na vedoucí činovníky, že již pět kol před Bianchiho nehodou žádal do vysílačky předčasné ukončení závodu kvůli příliš nebezpečným podmínkám, které zapříčinil prudký liják.

„Pro mě byla Suzuka vůbec nejhorší závod v kariéře. Opravdu špatný, ještě horší než ta nehoda v Maďarsku, protože z té si nic nepamatuji. Je tak těžké na to všechno pořád myslet, myslet na Julese," soukal ze sebe jezdec Williamsu.

Žádný z jezdců nicméně nepřipustil, že by neusedl do kokpitu. „Zítra to snad bude lepší, práce v kokpitu nás na chvíli donutí soustředit se na něco jiného," poznamenal v temné atmosféře Massa. „V případě takových nehod nemůžete najít slova, kterými byste popsali své pocity. Jsme ale připraveni závodit, závodit za Julese, závodit jak nejlépe dovedeme," doplnil Fernando Alonso.

Zkusme uzavřený kokpit, navrhuje Alonso

Španělský pilot rovněž reagoval na oživenou myšlenku uzavřeného kokpitu, který by lépe chránil hlavu jezdců. "Souhlasím s tím, abychom to alespoň zkusili. Píše se rok 2014, máme technologie, můžeme se inspirovat v letectví či dalších oblastech. Všechna vážná zranění z poslední doby byly úrazy hlavy. Ochrana hlavy tedy asi bude jedna z oblastí, kde jsme s bezpečností na štíru. Tak proč o tom nepřemýšlet?" prohlásil dvojnásobný mistr světa.

Vážně zraněný Bianchi leží po operaci hlavy na jednotce intenzivní péče nemocnice ve městě Jokkaiči. Jeho stav je hodnocen jako kritický, ale stabilizovaný. Rodina pětadvacetiletého závodníka v úterý informovala, že pilot Marussie utrpěl vážné difúzní axonální poranění mozku, které má velmi nejistou prognózu.

Stáj Marussia zatím stále vyčkává s rozhodnutím, zda nechá Bianchiho místo na startu neobsazené, nebo nasadí rezervního jezdce Alexandera Rossiho. Třiadvacetiletý americký závodník byl zapsán na oficiální startovní listinu, zda se dočká premiérové účasti v F1 ale tým oznámí až v pátek.

Program Velké ceny Ruska startuje v pátek v 8.00 SELČ prvním měřeným tréninkem, nedělní závod se v Soči jede od 13.00 SELČ (podrobná on-line reportáž na Sport.cz, přímý přenos Nova).

Související témata: