Hlavní obsah

Bianchiho nehoda vyvolala řadu otázek. Mělo být v Suzuce něco jinak?

Praha/Suzuka

Dalo se nehodě Julese Bianchiho, při níž pilot Marussie utrpěl během nedělní Velké ceny Japonska vozů formule 1 život ohrožující zranění hlavy, zabránit? Měly Mezinárodní automobilová federace FIA a vedení závodu reagovat na přívaly deště nad okruhem jinak? Nebo je třeba přijmout fakt, že havárie prostě k motorsportu patří?

Foto: , ČTK/AP

Záchranáři vyprošťují Julese Bianchiho z vozu poté, co s neovladatelným monopostem naboural do odklízecího jeřábu.

Článek

Jisté je jedno. FIA s předstihem věděla, že blížící se tajfun Phanfone představuje pro závod riziko. Prudký déšť bičoval okruh už během týdne a předpověď na neděli nic dobrého nevěstila. Samotný tajfun sice nakonec k Suzuce nedorazil, vody na trať ale dopadlo i tak obrovské množství.

Měla FIA reagovat posunutím startu? Časnější začátek by zřejmě nabídl příznivější podmínky. To ale odmítl promotér závodu - automobilka Honda - s ohledem na diváky cestující na okruh i televizní příznivce v Evropě, resp. předpokládaný pokles sledovanosti, protože by se přenos posunul do nočních hodin. Pozdější start zase nebyl možný kvůli soumraku. Už půlhodinové přerušení závodu po dvou kolech způsobilo, že v době Bianchiho nehody světla nad okruhem rychle ubývalo.

Další otazník visí nad tím, jestli měl hned po nehodě Adriana Sutila, vyjet na trať zpomalovací vůz. Německý jezdec vylétl z tratě ve 43. kole a jeho vůz přijel odstranit jeřáb, do nějž při průjezdu dalším kolem naboural Bianchiho neovladatelný monopost. U trati v tu dobu vlály žluté vlajky a francouzský jezdec se prý v místě nehody pohyboval rychlostí téměř 180 km/h. Už pět kol před nehodou přitom byly podmínky na trati takové, že pilot Williamsu Felipe Massa řval do vysílačky, že je na trati moc vody.

Button: FIA zvládla situaci bravurně

Postoj brazilského jezdce, který sám v roce 2009 utrpěl těžké zranění hlavy při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska, je ale minoritní a způsob řízení závodu má spíš obhájce. „Nemyslím si, že bychom měli v tomto případě ukazovat na pořadatele. Byla to úplně šílená souhra okolností. Je třeba mít na paměti, že formule 1 udělala v řízení rizika obrovský skok dopředu. Nicméně na každé vstupence je uvedeno, že je motorsport nebezpečný," prohlásil trojnásobný mistr světa Jackie Stewart. V podobném duchu hovořil i další trojnásobný šampión Niki Lauda.

A za rozhodnutí FIA se postavil například i pilot McLarenu Jenson Button. „FIA byla v neuvěřitelně těžké situaci, podle mě ji ale zvládla bravurně. Chceme závodit, ale bezpečně. I tak se ale těžká nehoda může přihodit. A tohle byla těžká nehoda. Myslíme teď všichni na Julese a věříme, že bude v pořádku," uvedl mistr světa z roku 2009.

Jednoznačná odpověď na otázku, zda mělo být něco v Suzuce jinak, asi neexistuje. Sami jezdci po závodě hovořili o tom, že FIA musí události v Japonsku pečlivě zanalyzovat a vyvodit z nich závěry. S tím souhlasí i Stewart. „F1 si vždy uměla vzít z fatálních lekcí ponaučení. Možná by se měly přehodnotit podmínky pro použití vyprošťovacího jeřábu," poznamenal legendární Skot.

Měly FIA a vedení Grand Prix v Suzuce udělat něco jinak?
Ano. Velká cena se za těchto klimatických podmínek vůbec neměla jet
8,3 %
Ano. Závod měl být zastaven dřív
3,1 %
Ano. Okamžitě po Sutilově nehodě měl vyjet na trať zpomalovací vůz
17,6 %
Ne. K nehodám v motorsportu dochází, byla to nešťastná souhra okolností
71 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 21010 čtenářů.
Související témata: