Hlavní obsah

Chrti netáhnou. V Praze ožil sen o velodromu

Praha
Aktualizováno

Dráhoví cyklisté by se mohli po letech zoufalého čekání dočkat zbrusu nového velodromu. A to přímo v Praze. Český svaz cyklistiky přišel s nápadem na přestavbu nevytíženého areálu Greyhound Park Motol na moderní dráhařské centrum s olympijskými parametry. Komplex v blízkosti Plzeňské ulice by měl současně sloužit dalším sportům i veřejnosti.

Foto: www.velodrompraha.cz

Podle studie by velodrom v pražském Motole nabídl i venkovní vyžití - asfaltový okruh, pumptrack a freestyle park.

Článek

Projekt je zatím ve fázi studie, kterou nechal cyklistický svaz vypracovat. Dosavadní areál pod parkem Cibulka funguje od roku 2013, kdy jej na pozemcích pronajatých magistrátem otevřel podnikatel Zdenek Grondol. Chrtí závody ani motokárová dráha ale prakticky nemá využití. „Areál v současné podobě nemá pro Prahu 5 a její občany žádnou přidanou hodnotu. V zájmu městské části je sportoviště určené i pro širokou veřejnost," poznamenal pro Sport.cz zastupitel městské části P5 Štěpán Rattay (Piráti), který nápad na proměnu areálu podporuje.

Ke stejnému názoru pak došel i Výbor územního rozvoje P5, jenž záměr jednoznačně posvětil doporučujícím stanoviskem, které by následně měla potvrdit i rada městské části. „Vedle Prahy 5 máme i podporu magistrátu a uvažuje o ní i Národní sportovní agentura," uvedl pro Sport.cz prezident cyklistického svazu Petr Marek.

Foto: www.velodrompraha.cz

Podle studie by velodrom v pražském Motole nabídl i venkovní vyžití - asfaltový okruh, pumptrack a freestyle park.

Zatím nevyřešenou otázkou je vypořádání investic původního nájemce, které sám Grondol odhaduje na víc než 300 milionů korun. Cyklistický svaz pracuje s rozpočtem 600 milionů korun. „Plánujeme bezmála stoprocentní využití již hotových staveb. Nechceme žádný megalomanský areál, ale čistě účelný komplex," podotkl Marek.

Cyklistika, atletika, míčové sporty

Areál by ale v budoucnu neměli využívat jen dráhoví cyklisté. „Pracujeme s multifunkčním konceptem," prohlásil Marek. „Městská část tuto vizi vítá. Chceme, aby bylo místo využitelné i pro ostatní sporty a zajistilo vyžití široké veřejnosti," dodal Rattay. Podle studie by se v budově velodromu měl pod vlastní cyklistickou dráhou nacházet rovněž dvousetmetrový atletický ovál, multifunkční hřiště pro míčové sporty a několik menších hřišť např. pro raketové sporty. Součástí areálu by pak měl být rovněž pumptrack, freestyle park a asfaltový okruh v délce půl kilometru.

Na studii upozornil server WeLoveCycling.cz, který spadá pod „cyklistické" aktivity mladoboleslavské Škoda Auto. Jméno automobilky se na vizualizaci studie objevuje i na hlavní budově velodromu, podle informací Sport.cz je ale zatím postoj společnosti k případné participaci na projektu zdrženlivý. O možném zapojení - jako třeba v případě zimních stadionů Icerink - vedení rozhodne až s ohledem na vývoj dalších jednání o záměru.

Foto: www.velodrompraha.cz

Architektonická studie velodromu v pražském Motole.

Situace českých dráhařů je už dlouhé roky bezútešná. V republice je sice několik oválů - v Brně, v Praze na Třebešíně, v Plzni, v Prostějově... Žádný ale s dřevěným povrchem a reprezentace najde podmínky pro přípravu odpovídající světové úrovni nejblíž ve Vídni.

Aktuálně ovšem budí naději na světlejší zítřky hned dva projekty. Vedle plánu pražského velodromu je již v běhu projekt Velodrom v Brně-Komárově. Ten by měl již v polovině příštího roku obdržet územní rozhodnutí a pro rok 2023 počítá s vydáním stavebního povolení. "Pokud chceme konkurovat světu, tak se bez dráhy s olympijskými parametry neobejdeme. A nebojím se, že by se dva velodromy neuplatnily. Cyklistika je hodně populární a moderní areály přitáhnou pozornost mladých," uzavřel Marek.

Související témata: