Hlavní obsah

Peklo na dvou kolech. Čecha před startem brutálního závodu nezastavilo ani vážné zranění

Praha

Výzva, nad kterou většině zůstane rozum stát. To je cyklistické ultra Race Across America. Bezmála pět tisíc kilometrů ze západního pobřeží USA na východní, téměř 60 tisíc nastoupaných metrů. Peklo jen pro vyvolené. A na úterním startu opět nebude chybět česká vlajka. Do boje s přetěžkou tratí i vlastními limity se pustí novopacký dobrodruh Daniel Polman.

Daniel Polman před americkým peklemVideo: Jarmila Bastlová, Sport.cz

Článek

Polman má ve svém cyklistickém portfoliu řadu cenných ultraskalpů, mj. je držitelem českého rekordu v ujeté vzdálenosti za 24 hodin - před dvěma lety ukrojil na Slovakia Ringu 911,68 km. Dobrodružství na RAAM pro něj ale začalo ještě dřív, než sám čekal. Při bikovém závodě v Hradci Králové se na konci dubna zapletl do hromadného pádu, z něhož si kromě prasklé helmy odvezl i čtyřnásobnou zlomeninu klíční kosti.

Operace ani železo v těle jej ale nezastavilo a od minulého týdne už ukrajoval první kilometry při tréninku za oceánem. „Ani na sekundu jsem nezapochyboval, že bych RAAM dopředu vzdal," říkal před odjezdem do USA.

Foto: archiv D. Polmana

Hromadný pád při závodu, klíční kost na čtyři kusy. Daniela Polmana zranění nezastavilo.

RAAM se jel poprvé před 36 lety a mezi milovníky ultra si vydobyl speciální postavení. Startuje v kalifornském Oceanside a na trase do cíle v Annapolis ve státě Maryland účastníci projedou dvanáct států, překonají tři hlavní horské hřebeny USA (Sierra Nevada, Skalisté hory, Apalačské hory), přejedou čtyři největší řeky (Colorado, Mississippi, Missouri, Ohio) i Velké pláně a zavítají do Mohavské a Sonorské pouště.

Foto: Traga

Daniel Polman při tréninku na okraji Mohavské pouště.

To vše činí ze závodu extrémní koktejl. „Jede se nonstop, časovkářským stylem bez možnosti hákování, ve všech klimatických extrémech...," vypočítal Polman tři pilíře náročnosti. Na projetí trasy mají závodníci navíc jen dvanáct dní, nejrychlejší jezdci dokáží zvládnout trať za osm až devět dní. „Očekávám, že budu spát zhruba dvě hodiny denně," má jasný plán Polman.