Hlavní obsah

Trucker Vršecký překonal na okruhu Dekra časy tří světových rekordů

DRÁŽĎANY

Stáji Buggyra se podařilo napravit úterní marné pokusy o rekordní časy. Mistr Evropy v tahačích David Vršecký na zkušebním německém okruhu Dekra překonal tři ze čtyř plánovaných světových rekordů. Roudnický jezdec na voze týmu Buggyra zdolal dosavadní maxima na 100 kilometrů, 100 mil a v hodinovce, což se mu v úterý na nedalekém okruhu Lausitzring kvůli problémům s pneumatikami nepovedlo.

Foto: www.buggyra.com

David Vršecký

Článek
Fotogalerie

Čtyřiatřicetiletý Čech byl už držitelem dvou rychlostních rekordů. První vytvořil počátkem roku 2004 v Dubaji. Na letmém kilometrům jel v poušti rychlostí 281,723 km/h. Koncem roku 2008 pak svou rekordní žeň rozšířil na kilometrové trati s pevným startem, když na letišti v Panenském Týnci dosáhl s rychlostním speciálem hodnoty 171,878 km/h. Nové tři zápisy ještě podléhají schválení příslušné komise Mezinárodní automobilové federace FIA, pak teprve bude možné je označit za platný světový rekord.

Vršecký svůj první pokus odstartoval ve 12.12 a nejprve zajel stokilometrovou trať, kterou projel rychlostí 177,341 km/h a překonal dosavadní rekord o téměř devět kilometrů. Později po výměně pneumatik odstartoval druhý pokus, během kterého na 100 mil dosáhl ještě vyšší průměrné rychlosti 178,568 km/h. Při stejné jízdě mu byla změřena i ujetá vzdálenost během hodiny (178,986 km). Dosavadní rekordy byly už pořádně vousaté - od roku 1937 je držel Angličan George Eyston.

Pneumatikám vyhovovaly klopenější zatáčky

Zatímco v úterý zhatily rekordní pokus pneumatiky, v pátek se dokázal tým podobným potížím vyhnout. Povedlo se to především díky změně dráhy. "Jde o ovál s větším klopením zatáček. Na pneumatiky proto nebyl takový tlak a nehrozilo tak silné opotřebení. Šlo jen o to najít správnou stopu, aby auto bylo dostatečně rychlé," vysvětlil týmový boss Jan Kalivoda.

V úterý i nejlepší pneumatiky určené pro závodní truckové speciály nevydržely, příliš se zahrřívaly a explodovaly. "Tam dostávalo celé auto kouř a bylo to hlavně o gumách. Tady samozřejmě také, ale netrpěly tolik, a proto šlo rekordy pokořit," říkal spokojeně Vršecký.

Po rekordních jízdách byl šťastný, ale docela unavený. "Najeli jsme přes 300 kilometrů, hlava se mi z toho kraválu asi rozskočí. Nejvíc ze všeho se těším, jak se konečně pořádně vyspím. Je ale fajn, že se nám podařilo překonat další rekordní metu," pochvaloval si.

Aspoň zbylo něco na překonávání

Připomněl, že rekordy byly součástí přípravy na novou sezónu Evropského poháru, která odstartuje za měsíc v italském Misanu. Závodník bude v šampionátu obhajovat dvě vítězství z posledních dvou let. "Výborně jsme otestovali motor, je neobyčejně odolný, a to je skvělý vklad do Evropského poháru," podotkl.

Při pátečních pokusech se týmu osvědčila odlišná změna strategie. "V prvním pokusu na 100 kilometrů jsem dlouho jezdil průměrnou rychlostí nad 180 kilometrů, ale pneumatiky se už ozývaly, a tak jsem musel zvolnit. Při další jízdě jsem gumy naopak šetřil a zrychloval v závěru," popsal Vršecký změnu.

Původní myšlenku překonat i nejdelší plánovaný rekord na 500 kilometrů stáj v průběhu pátečních jízd opustila. "Nechtěli jsme riskovat, aby nedošlo k něčemu podobnému s gumami jako v úterý. Aspoň nám zbylo něco na překonávání," dodal Kalivoda.