Článek
Pětadvacetiletý rodák z Afritzu, který vyhrál na olympijských hrách v Soči sjezd, má zlomeniny levé ruky, žebra a sedmého hrudního obratle. Mohl však dopadnout mnohem hůře, neboť k pádu došlo v rychlosti přes sto kilometrů v hodině. „Ukázalo se, že airbag má v alpském lyžování velmi významné místo," prohlásil Hans Pum, prezident rakouského lyžařského svazu.
„Naštěstí jsem ho měl na sobě. Ve vzduchu se nafoukl a to bylo v tomhle případě určitě to správné řešení," řekl později Mayer. „Byl jsem trochu široký v bráně, zařízla se mi lyže, to mě otočilo a letěl jsem přímo na páteř. Pak jsem nemohl popadnout dech," líčil svůj pád. Přímo ze sjezdovky ho po ošetření vytáhli záchranáři do vrtulníku a putoval do nemocnice. "V podstatě se vlastně cítím velmi dobře. Zranění nevypadá tak hrozně, takže to není taková tragédie," dodal Mayer.
Airbag k ochraně horní poloviny těla byl povolen při závodech od letošní sezóny. Dlouhé měsíce jej testovali současní lyžaři i bývalí vynikající závodníci. Novinka se vyvíjela i v aerodynamickém tunelu.
„Jestliže nám to na svahu dá jen o trochu více bezpečí, tak není důvod řešit, zda je správné airbag používat. Zatím jej však rozhodně nenosí při závodech všichni kluci ve startovní listině," přiblížil využití novinky Ondřej Bank, český zástupce v alpských disciplínách.
Bank bude airbag používat také
Během sezóny začne airbag využívat i pětatřicetiletý rodák ze Zábřehu. „V pátek mi zástupci firmy byli vzít míry. Na téhle úrovni se to řeší výrobou přesně na míru, kvůli aerodynamickém vlastnostem," vysvětloval Bank.
Na vývoji airbagu se přitom podílel i nový člen týmu českého lyžaře a bývalý fenomenální sjezdař Kristian Ghedina. „Řešili jsme to spolu, o přínosu nemá cenu diskutovat," prohlásil Bank, který sám v únoru prožil při mistrovství světa děsivý pád, po němž zůstal ležet na trati v bezvědomí.
„Airbag může minimalizovat následky pádu. Mayera pravděpodobné uchránil od poranění páteře," prohlásil po závodě ve Val Gardeně technický expert mezinárodní lyžařské federace Gunter Hujara.
Airbag zahrnuje několik senzorů, které umí vyhodnotit tvrdost pádu a během desetiny vteřiny se aktivuje nafouknutí zařízení. To ochrání ramena, klíční kosti, hrudník a páteř. Vývoj lyžařského airbagu se vlekl, protože závodníci jej nejprve odmítali kvůli váze a následně se řešil přesný tvar, aby nedocházelo vlivem většího odporu vzduchu ke zpomalování závodníků či naopak ke zvýhodnění.