Článek
Teď se do českých hor vracejí po třech letech. V příhodnějším termínu, už ne ve sněhově ožehavé době před Vánoci. V pátek se jede obří slalom, o den později slalom-speciál.
„Počasí nám pomohlo,“ libuje si ředitel areálu Jiří Beran. Vodní injektáže na zpevnění tratě nebyly nutné. V lednu paradoxně nahrála pořadatelům obleva. „Trať promokla a pak zmrzla, šlo to samo. Jen jsme od úvodního technického zasněžování dávali sjezdovce tvar, včetně muld u startovních pozic,“ líčí Beran.
Esa ženského pole se už stahují do Čech. Některá nečekaně brzy. „Tina Mazeová nás zaskočila už minulý týden, v noci jsme jí zajišťovali ubytování,“ připomíná jeden z pořadatelských šéfů Aleš Krýzl brzký příjezd slovinské hvězdy.
Program SP ve Špindlu |
Pátek 10 a 13: obří slalom. Sobota - 10 a 13: slalom. V cílovém prostoru je po oba dny připraven doprovodný program. Vstup podél tratě a do cílového prostoru je zdarma. |
Hájí domácí barvy - obřím slalom: Záhrobská, Pauláthová, Marková (více Češek vzhledem k tomu, že v žebříčku nejsou do 350. místa, startovat nemůže), slalom: Záhrobská, Kurfürstová, Smutná, Pauláthová, Dubovská, Zemanová. |
I o držitelkách malých křišťálových glóbů v obou točivých disciplínách se může rozhodnout už před finále letošního ročníku seriálu v Lenzerheide. Francouzka Tessa Worleyová a Rakušanka Marlies Schildová budou hájit vedoucí postavení v klasifikaci.
Domácí Šárka Záhrobská před sezónou mluvila o útoku na malý glóbus za slalom, na domácí top trati - černé sjezdovce ve Špindlerově Mlýně - si ale může nanejvýš poopravit náladu ze sezóny, která je pro ni výsledkově podstatně horší, než jaké zažívala v minulosti.
A nehodlá se tentokrát ani na nic šetřit, pojede i obřák. „Na trati si po mistrovství světa zatrénovala, byla s ní spokojená,“ říká Beran.
Atraktivní černá sjezdovka je kvůli SP zavřená necelý týden, do nedělního dopoledne. „Přípravy v cílovém prostoru zvládáme bez omezení provozu i přesto, že materiál naváželo dvacet kamiónů,“ podotýká Beran k přípravě areálu, v němž si pořadatelé přejí co nejvíce diváků. A hlavně bezproblémový průběh klání. „To je klíčové pro to, abychom závody seriálu k nám zase vrátili,“ tvrdí Krýzl. Krkonošské středisko v dlouhodobých plánech lyžařské federace FIS zatím nefiguruje. „Ale povedlo se zvrátit původní plán, rozjeli jsme velká diplomatická jednání. Rozhodující bude zasedání v Portoroži v květnu,“ říká Krýzl.
Jeden z cílů, o kterém organizátoři snili a který jim měl pomoci vylepšit si jméno - navýšení prémie pro závodnice - se jim naplnit nezdařilo. Prize money zůstávají ve stanovené minimální výši 200 000 švýcarských franků (asi 3,7 miliónu korun).
Rozpočet závodů se pohybuje kolem 20 miliónů korun, „Zhruba čtvrtina je z vlastní reklamní činnosti, zbytek z prodeje televizních a marketingových práv, zvýšení prémií nám nevyšlo, ale popravdě řečeno Záhřeb a Kitzbühel zůstávají se svými superprémiemi v tomto směru výjimkou, “ říká Krýzl.
Divácky v pátek vypomůžou školy z Hradeckého kraje, mezi hosty se tradičně čeká i prezident Václav Klaus. „Snad mu v tom nezabrání povinnosti ohledně jednání tuším v Bruselu,“ podotýká Krýzl, jehož těší letos širší pomoc ze strany hejtmanství. „Cítíme i snahu Špindlerova Mlýna, i když je vlastně jen vesničkou s 1500 obyvateli a proti zahraničním střediskům má vzhledem k naší daňové praxi omezenější možnosti,“ pokračuje jeden z organizátorských šéfů. „Klíčové pro návrat seriálu k nám je teď to, abychom vůbec nic nepokazili, aby si nikdo na nic nestěžoval,“ je mu jasné.
„Je tu ale silný blok pořadatelů z alpských zemí, k tomu zámořská střediska, tygrů toužících po pořádání závodů je spousta, bude obrovský úspěch, když se do seriálu dostaneme každé dva tři roky,“ dodává Petr Graclík, generální sekretář lyžařského svazu.
Co stojí Světový pohár? |
V Česku se v téhle sezóně zastavily seriály všech lyžařských odvětví. Jaké byly náklady na pořádání klání? |
Alpské lyžování (Šp. Mlýn) - 20 miliónů |
Běh (Liberec) - do 10 miliónů |
Skoky (Harrachov) - přes 10 miliónů |
Akrobati (M. Lázně) - do 5 miliónů |
Náklady pořadatelům hradí příjmy z prodeje televizních a marketingových práv přes lyžařskou federaci zhruba z jedné čtvrtiny až jedné třetiny, zbytek z vlastní reklamní činnosti. |