Článek
Planická Letalnica si drží pověst největšího můstku světa nepřetržitě od roku 1987, kdy na ní Polák Pjotr Fijas dolétl do vzdálenosti 194 metrů a od té doby světové rekordy padají pouze tam. Aktuální maximum Nora Björna Einara Romörena z roku 2005 má před dnes startujícím mistrovstvím světa hodnotu 239 metrů.
Ve Vikersundu a na Kulmu v Bad Mitterndorfu/Tauplitzu jsou nejdelší lety zhruba o dvacet metrů kratší, což by však měly změnit plánované úpravy, o nichž představitelé obou můstků informovali v těchto dnech.
V Norsku chystají přestavbu kvůli příštímu šampionátu v letech v roce 2012, jehož pořadatelství Vikersund získal v souboji s Harrachovem. Rekonstrukce slavného můstku, který s úpravami funguje od roku 1936, bude stát 80 miliónů norských korun (zhruba 254 miliónů českých korun), z toho 23 miliónů ve čtvrtek přislíbil stát.
"Ať si to ještě užijí"
"Ať si v Planici ještě světové rekordy užijí, ale v roce 2012 to převezmeme my ve Vikersundu," řekl bývalý norský reprezentant Clas Brede Braathen, jenž je v národním lyžařském svazu šéfem úseku skoků.
Podobné plány ovšem mají tamní organizátoři i s Kulmem. Ti požádali Mezinárodní lyžařskou federaci FIS o povolení, aby mohli prodloužit nájezdovou stopu a změnit takzvanou Hill Size, tedy místo bezpečného dopadu, z 210 až na 250 metrů.
Na světě je pouze pět funkčních mamutích můstků, vedle Planice, Vikersundu a Kulmu se létá ještě v Harrachově a německém Oberstdorfu.