Hlavní obsah

První pokusy na lyžích. Jak naučit malé děti sjezdovému lyžování a kdy začít

Není nic pro zdraví i psychickou pohodu lepšího, než když společnou sportovní aktivitu sdílí celá rodina. Jak ale postupovat s nejmladšími členy rodinného klanu, pokud je chcete zapojit do lyžařských radovánek? Vodítkem pro vás může být několik základních kroků, které jsou pro vás připraveny v následujícím článku.

Foto: Archiv Právo, Sport.cz

Ilustrační foto.

Článek

Poslední výzkum z roku 2022 uvádí, že v české populaci lyžuje přes 20 % lidí. V tuzemsku tak patří sjezdové lyžování k významným sportovním aktivitám, které z většiny tvoří také hlavní náplň zimních dovolených či prodloužených víkendů.

Pokud si nejste jisti, jak a kdy do kouzla lyžování zapojit i nejmladší členy vaší rodiny, pokračujte v následujících řádcích.

Od kdy děti učit lyžovat?

Pro první pokusy na lyžích se v odborné literatuře autoři shodují na hranici tří až čtyř let věku dítěte. Přesto nemusí být výhodou spěchat. Naopak je důležité brát v potaz individuální vývoj vlastní ratolesti, do které kromě fyzické zralosti patří i ta psychická.

Jak tedy poznat, že nastal čas vyrazit s potomkem vstříc prvním lyžařským pokusům? Laik, který nedokáže zhodnotit přesnou fyziologickou vyspělost malého jedince, se může orientovat podle následujících znaků.

5 + 1 znaků pro začátek s lyžováním
1.Dítě má rádo zimu, věnuje se ostatním zimním radovánkám.
2.Dítě o lyže projevilo zájem, chce lyžaře napodobovat.
3.Dítěti nevadí trávit více hodin v zimním prostředí.
4.Dítě ovládá jinou rovnovážnou aktivitu typu jízda na kole či bruslení.
5.Dítě pravidelně dochází na sportovní aktivitu s všeobecně rozvíjejícím charakterem.
bonusPokud dítě v domácím prostředí obujete do lyžařské obuvi, případě do lyží, nepanikaří.

Co dělat, kdy dítě nechce lyžovat

V případě, že se první pokusy na lyžích nesetkaly s úspěchem, jednoduše vydržte a odložte výuku na další rok či léta. Mezitím může dítě psychicky i fyzicky dozrát. Ostatně, lyžovat se může naučit i dospělý.

Dětské vybavení na lyže

Složení dětského vybavení na lyže je prakticky identické jako vybavení pro dospělé. Jediným rozdílem pro úplné začátky je absence hůlek. Ty potřebují až pokročilí dětští lyžaři.

Není nutné kompletní vybavení rovnou kupovat, s ohledem na rychlý růst dětí je vhodnější lyžařskou výbavu raději půjčit. Ve skiservisech se proto ptejte přímo po dětských lyžích, s jejichž délkou a nastavením vám poradí přímo odborníci na prodejně. Opět zde platí, že čím kratší a měkčí lyže, tím se začátečníkům lépe ovládají.

Stejně tak vám v servisu vyberou vhodné lyžařské boty - „přezkáče“. V tomto případě lze upřednostnit pohodlí vašeho dítka před těsným obepnutím, jako tomu bývá u pokročilých lyžařů. Jako bezpečnostní prvek jednoznačně využijte helmu, případně chránič páteře, kterou půjčovny také nabízejí.

Kde naučit děti lyžovat

Ještě předtím, než vyrazíte přímo na svah, zkuste, jak bude vaše ratolest reagovat na obutí do „přezkáčů“ a lyží v domácím prostředí. Kromě kontroly vybavení a zjištění první reakce budoucího lyžaře totiž splníte i první metodický krok. Podmínkou je, pokud dítě zkusí na lyžích pár kroků udělat, případně se s nimi otočit.

Stejně jako u dospělých lyžařů- ačátečníků platí, že je zásadní volba vhodného skiareálu. Pro děti jsou přímo určeny dětské sjezdovky, které mají velmi mírný sklon, místo vleků zde využívají lyžařské pojízdné pásy a jejich okolí je ozdobeno řadou dětských pomůcek v podobě molitanových pohádkových postaviček. Mezi nejlepší skiareály pro děti v ČR patří například Ramzová, Dolní Morava nebo Severák.

Lyžařská školička, nebo rodič-učitel?

Zásadní otázka při prvních lekcích na sněhu nastává ve volbě mezi lyžařskou školičkou, případně instruktorem, či učení dítěte svépomocí. Obě varianty mají svá pro a proti, které vám níže představíme.

Pro lyžařskou školičku je důležité, aby vaše dítě dokázalo být minimálně hodinu bez vaší přítomnosti. Současně také zhodnoťte, zda je již ve věku, kdy umí reagovat i na cizí autority a umí komunikovat svoje potřeby.

Výhodou lyžařské školy je nepochybně profesionalita instruktorů, kteří dokáží děti motivovat, znají potřebnou metodiku a dokážou z prvních lyžařských pokusů udělat zábavu a hru. Dalším plusem je společenský přesah mezi dětmi, jelikož jich ve skupině bývá více. K ruce jim navíc jsou nejrůznější lyžařské pomůcky, které učení malým lyžařům co nejvíce zpříjemní.

Nevýhodou je bezpochyby finanční náročnost, které se odvíjí od lokality dané školičky, četnosti i délky lekcí. Mezi další mínus lze řadit také náročnost na časovou dochvilnost pro začátky lekcí či odloučení dětí o rodičů. Poslední bod však může řada dospělých označit naopak za výhodu.

Pokud se jako rodič rozhodnete své dítko učit svépomocí, výhodou vám může být časová flexibilita, nižší finanční zapojení i přímá kontrola svého potomka. Dalším plusem je pak individuální přístup, který mu tímto nabídnete. Ve většině školiček totiž obvykle nejezdí instruktor pouze s jedním svěřencem.

Velkou nevýhodou pak může být neznalost důležitých bodů metodiky, netrpělivost rodiče či vzdor potomka, který se v případě, že se z jeho rodiče stane učitel, ve většině případů automaticky aktivuje.

Základní cviky na lyžích a jak postupovat

Ať už se rozhodnete svěřit dítě do péče profesionálům, nebo se z vás stane domácí instruktor lyžování, nezapomeňte na následující metodické i didaktické zásady.

Metodická řada pro děti - začátečníky
1.Obouvání, nošení a připínání lyží
2.Chůze na lyžích a obraty na rovině
3.Výstupy v mírném sklonu sjezdovky
4.Nácvik sjezdového postoje a brždění - sjíždění šikmo svahem i po spádnici, brždění a zastavování v pluhu, odšupování a bruslení
5.Nácvik sjezdu a zatáčení - oblouky v pluhu (bez holí)
Řada není kompletní. Ve výčtu jsou uvedeny jednotlivé kroky pouze pro začátečníky.

Didaktické zásady pro výuku lyžování

Kromě správné metodiky by každý, kdo se pasuje do role učitele či instruktora, měl dbát alespoň základních didaktický zásad. Vybrali jsme pro vás pět nejužitečnějších.

5 didaktických zásad (nejen) ve výuce lyžování
PřiměřenostKomunikace i volba cvičení musí být přiměřená věku, fyzickému a psychickému stavu i dovednostech dítěte.
NázornostDůležitá je správná ukázka provedení daného cviku.
TrvalostCvičení bychom měli postupně opakovat a následně obměňovat v různých terénních podmínkách.
PostupnostPostupujeme od jednoduchých cvičení a prvků, až po ty složitější.
Zpětná vazba a hodnoceníNejen začátečníky je potřeba chválit. Pochvala má být konkrétní a zaměřující se na proces nebo úsilí, nikoli výsledek či osobnost dítěte.
Související témata: