Článek
Zatímco muži stále zápolí na skokanských můstcích o solidní prize money, ženy jsou na tom třeba na rozdíl od biatlonistek či závodnic v alpském lyžování co do odměn bídně. Však si také letos v Garmisch-Partnekirchenu postěžovala Selina Freitagová, že za triumf v kvalifikaci rozhodně nedostala ekvivalent 3000 švýcarských franků jako nejlepší muž, nýbrž jen čtyři ručníky, šampon a sprchový gel.
Jenže Takanašiová se pohybuje v úplně jiném vesmíru. Odměny za závody ji vůbec nemusí trápit. I když má nyní za sebou sezonu bez jediného pódiového umístění a v celkovém pořadí SP skončila na 12. místě, stala se díky jinak pohádkové kariéře ve své vlasti národní hrdinkou, na kterou se hrnou peníze ze všech stran.
„V Japonsku má status superhvězdy. Znají ji úplně všude,“ žasne i finský kouč Janne Väätäinen, který je součástí trenérského týmu vítězky 53 závodů Světového poháru, která čtyřikrát ovládla celkové hodnocení SP.
Sara Takanashi concludes her season without securing a podium finish for the first time. Her top result this season was...
Posted by Japan News world on Friday, March 21, 2025
Ve Finsku se snažili popularitu 28leté rodačky z Kamikawy porovnat s aurou jejich vlastního skokanského hrdiny minulosti.
„Pamatujete si na humbuk, jaký ve Finsku v 90. letech způsobil Toni Niemeninen. Tak to vynásobte nejméně stokrát, abyste měli představu, jak je Sara ve 125milionovém Japonsku populární,“ píše list Iltalehti, který také uvádí, že třeba tamní chemický gigant Kurary jí dal blíže nespecifikované doživotní zaměstnání s měsíčním platem v přepočtu čtvrt milionu korun s tím, že „do práce“ stačí zajít jen pár dnů v roce.
„Myslím, že je naprosto realistické říct, že Saru zná v Japonsku úplně každý. Je dalece nejpopulárnější ženská zimní sportovkyně v zemi a mezi třemi nejpopulárnějšími napříč všemi sporty,“ potvrzuje novinářka z veřejnoprávní stanice NHK Mirai Furuyaová.
Obzvlášť v minulé dekádě byl její obličej v televizních reklamách všudypřítomný. „Když jsem si zapnul televizi, Saru jsem viděl v reklamách každý den,“ uvedl Väätäinen. Její tvář se objevuje na produktech značek jako Red Bull, 7-Eleven, aerolinek All Nippon Airways a řady dalších.
V Evropě jsou ženské skoky na lyžích zatím stále spíše okrajovým sportem, jenže v Japonsku jde díky Takanašiové o velkou věc. „Japonci oceňují její statečnost. Obdivují, jak takhle malá žena může skákat z tak obrovských můstků. Sara byla vlastně ještě dítě, když skákala ve Světovém poháru poprvé. Na Japonce to udělalo velký dojem,“ přidává svůj postřeh japonský novinář specializující se na skoky na lyžích Šingo Ito.
Takanašiová přešla na skoky z baletu a při svém debutu v SP v pouhých patnácti letech obsadila v roce 2011 v Lillehammeru šesté místo.
Přestože si ve své vlasti, kde má k dispozici nemovitosti jak v Sapporu, tak rodné Kamikawě, užívá mimořádnou popularitu, tráví hodně času ve Slovinsku, kde našla ideální podmínky pro přípravu a výjezdy na závody.
„Jen málo skokanek, jestli vůbec nějaká, si něco takového může dovolit,“ směje se kouč Väätäinen.