Článek
Areál za 280 miliónů korun leží na periferii města ve výšce od 400 do 460 metrů nad mořem. Na tratích o celkové délce více než deset km jsou čtyři přemostění pro diváky, kterých by se kolem tratí mohlo při MS podle organizátorů vejít přes 30 000. Asfalt je na několika okruzích, z nichž nejkratší měří kilometr a půl, nejdelší sedm a půl kilometru. Trasy budou připraveny pro závodníky i rekreační lyžaře také na trávě. V létě budou na asfaltu jezdit bruslaři, vytyčí se i tratě pro bikery. Celou trať na osmi hektarech jsou pořadatelé schopni zasněžit 39 děly za tři dny.
"Splňuje trend moderních a divácky atraktivních krátkých tratí s častým průjezdem na stadiónu," řekla po otevření areálu novinářům Neumannová. "Chtěla bych poděkovat všem, kteří se na výstavbě podíleli i bývalému organizačnímu výboru, který tady udělal velký kus práce," prohlásila Neumannová, která byla dosazena do funkce v červenci. Tratě vymyslel bývalý ředitel běžkařských závodů Jakub Vodrážka, který odešel s odvolaným prezidentem organizačního výboru Romanem Kumpoštem.
Rekreační lyžaře prý odrazují náročné tratě
Zázemí stadiónu tvoří menší budova, kde v průběhu závodů budou působit rozhodčí a organizátoři. Jinak bude dům sloužit veřejnosti. Další zázemí při závodech bude mobilní, stejně jako dvě divácké tribuny. Stavbaři pro to všechno připravili, včetně kabeláže v zemi. Tratě jsou také osvětleny pro případné večerní lyžování či závody a dnes si je při soutěžích prvně vyzkoušeli na běžkách a kolečkových bruslích děti a mládež. Starosti při zatravňování ale dělají motorkáři i zloději čerstvě vysázených stromků a keřů.
Neumannová na tratích ještě nebyla. "Jen v autě, vím, je to smutné, ale není moc času," vykládala olympijská vítězka a mistryně světa. "Ale rozhodně až napadne sníh, tak se tady ukážu. Ale raději někde potají, aby mě nikdo neviděl, až budu muset v polovině kopce zastavit a odpočinout si," smála se. "Každopádně se mi stadión moc líbí. Není tady velký kopec, ale na brdkách, (jak říká malým kopcům), se dají udělat těžké tratě," upozornila.
Právě náročnost tratí však podle místních obyvatele Liberce odrazuje od lyžování ve Vesci, raději se vydají dál do Bedřichova na tamní tradiční místo klasického lyžování. "Dneska ale na světě neexistuje lehká trať," oponovala Neumannová. "Nechci se vracet k tomu, proč se rozhodlo stavět tady, já u toho nebyla. Vím, že pro rekreačního sportovce bude těžké, ale budou se tady dát vytyčit lehčí okruhy a lidé určitě ocení možnost si jít po práci zalyžovat třeba i pod umělým osvětlením," byla přesvědčena.