Hlavní obsah

Víte, co tankujete? Měli byste být ve střehu, protože není palivo jako palivo

Foto: Seznam Brand Studio / Filip Jägr

Společnost Shell vyvíjí a testuje paliva ve svém technologickém centru v Hamburku

Automobil je bezesporu jedním z TOP vynálezů lidstva. Pro někoho jde o praktického pomocníka, jiní se bez auta zkrátka neobejdou. Existuje i velká skupina fajnšmekrů, kteří pro své čtyřkolé mazlíky doslova dýchají. Všechny skupiny se ale potřebují na svůj vůz spolehnout za každé situace. K tomu je ale potřeba motor, který bude šlapat jako hodinky.

Článek

Motory dnešních aut jsou mnohem menší a zároveň výkonnější, než tomu bylo u jejich automobilových předchůdců. Pokud byste je porovnali například s motory ze šedesátých let minulého století, zjistili byste, že jsou dnes přibližně třetinové. Automobilky se totiž pomocí nejrozmanitějších moderních technologií přizpůsobují nejen přísným emisním normám, ale také potřebě snižovat spotřebu paliva.

Zajímavým faktem je, že dnešní motor se vejde do běžného cestovního kufru. Přestože velikost motoru klesla o zhruba třetinu, jeho hmotnost se příliš nezměnila.
Věděli jste, že usazeniny snižují výkon motoru a zvyšují emise?
NE, slyším o tom poprvé.
6,3 %
ANO, a proto si důkladně vybírám palivo, které tankuji.
93,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1248 čtenářů.
Foto: Seznam Brand Studio / Filip Jägr

Tankujte ta správná paliva a můžete být v klidu, o motor vašeho vozu bude postaráno

Menší neznamená nutně lepší či jednodušší

Menší rozměry přinášejí „stresové“ podmínky pro palivo, které je vystaveno mnohem vyšším teplotám a tlakům. Náročné podmínky při spalování nafty a benzinu v motoru způsobují, že motory jsou podstatně citlivější na důsledky nedokonalého spalování. V palivovém traktu, na pístech válců a na vstřikovačích se tvoří jemné usazeniny, kterých se motor nedokáže zcela zbavit, a to ani prostřednictvím regeneračních cyklů. Vědci, vývojáři paliv a motorů se společně snaží najít cesty, jak zvýšit účinnost spalování a zároveň minimalizovat emise. Ukazuje se, že usazeniny jsou v těchto směrech problém: snižují účinnost motoru a zvyšují emise.

Chemickou příčinou usazenin v motoru jsou aromatické uhlovodíky, které jsou od nepaměti přirozeně obsaženy v benzinu i naftě. Moderní motory se svou přesností podobají hodinovým strojkům. Spalovací jednotky pracují s vysokou přesností a jsou citlivé na nepatrné posuny a odchylky. Mikroskopické usazeniny mohou způsobit, že motor pracuje méně výkonně, a pokud usazeniny přetrvávají delší dobu, je nutná nákladná oprava motoru.

Foto: Seznam Brand Studio / Filip Jägr

Dopřejte svému vozu jen to nejlepší!

Proč se usazenin v motoru jen tak lehce nezbavíte?

Představte si plech na pečení, který používáte dlouhou dobu. I když plech budete po každém pečení poctivě mýt, za čas se na něm vytvoří místa s těžko odstranitelnými připáleninami. K podobnému jevu dochází při běžném provozu v každém motoru, dokonce i ve zcela novém. Usazeniny vytvářejí jemný okem neviditelný film. Mezi zapečené částečky nečistot se dostává další palivo, které se nestihne spálit. Pokud se nečistoty vytvoří na vstřikovačích, způsobí jejich postupné ucpávání a spalovací směs je chudší. Opět nám pomůže příklad. Představte si sprchovou hlavici, která se pomalu zanáší vodním kamenem.

Tip: Chcete se dozvědět více? Navštivte webovou stránku stopusazeninam.cz.

Existují různě drahá řešení

Pokud chcete mít motor v perfektní kondici, je nutné řešit problém s usazeninami. Existují různé specializované metody čištění. Setkat se můžete dokonce i s takzvanou dekarbonizací motoru, která využívá různé mechanické nebo chemické postupy. Obvykle se jedná o nákladnou a technicky náročnou operaci. Nejdostupnější metodou je pravidelné tankování paliv s obsahem čisticích aditiv.

Foto: Seznam Brand Studio / Filip Jägr

Aditivace výrazně odlišují jednotlivé značky a paliva. Není tedy palivo jako palivo. Na Shell a jeho dlouholetý výzkum se ale můžete spolehnout

Nejčastěji se majitelé automobilů ptají: Mohu jako řidič ovlivnit množství usazenin v motoru? Je důležité vědět, že se motor musí zahřát na provozní teplotu 95 °C. Do té doby je třeba citlivě ovládat plynový pedál. Pro tvorbu usazenin je stejným problémem jízda při nízkých i vysokých otáčkách. Majitelé dieselových motorů jsou v otázce usazenin v jisté nevýhodě. Dieselové motory jsou citlivější na krátké jízdy, a proto je dobré čas od času motor nakopnout a krátkodobě přivést otáčkoměr nad 4 000 otáček.

Tip: Pokud máte auto, které dokáže indikovat probíhající regenerační cyklus, nepřerušujte ho. Je důležité připomenout, že díky pravidelné péči o motor jezdíte efektivněji, úsporněji a s nižšími emisemi.

Jsou všechna paliva stejná?

Benzin i nafta musí v Česku splňovat celou řadu ekologických, technických a bezpečnostních parametrů. Jen samotný benzin musí splňovat více než 20 technických požadavků. Zdaleka nejde jen o oktanové číslo. Kontrola kvality se zaměřuje například na destilační křivku, tlak par, obsah aromatických látek, obsah síry a speciálně u nafty se sledují také nízkoteplotní vlastnosti. Najdou se ale i výrobci, kteří jdou výrazně nad základní technické požadavky.

Foto: Seznam Brand Studio / Filip Jägr

V České republice je to jedině společnost Shell, která nabízí paliva založená na vlastním výzkumu a vývoji

Nafta i benzin jsou velmi komplexní sloučeniny látek. Zodpovědné značky důsledně kontrolují kvalitu paliva od rafinerie až po skladování. Na zodpovědných čerpacích stanicích se důsledně sleduje také stav skladovaných paliv.

Všechna paliva prodávaná v Česku musí splňovat normu a řidičům garantovat správnou funkci motoru. Na začátku je palivo, které pro jednotlivé značky vyrábí rafinerie. Toto základní palivo musí splňovat všechny závazné technické a ekologické normy. Někteří výrobci doplňují základní palivo vlastními aditivy. Aditiva jsou vysoce koncentrované sloučeniny, které se ve stopovém množství přidávají pomocí speciální technologie do základního paliva. A právě aditivace výrazně odlišuje jednotlivé značky a paliva. Není tedy palivo jako palivo.

Klíčové je tankovat palivo, které…

Klíčové je tankovat palivo, které díky aditivům udržuje motor čistý. A právě aditivy se benzin a nafta jednotlivých značek výrazně liší. Základ benzinu a nafty tvoří primárně palivo z rafinerie. To musí splňovat desítky technických požadavků, jako je oktanové nebo cetanové číslo, destilační křivka, tlak par či obsah aromatických látek. Norma však zajišťuje jen to, aby motor správně fungoval. Teprve aditiva prodlužují životnost motoru a snižují tvorbu usazenin.

Aditiva jsou speciální látky, jejichž vývoj a testování trvá několik let. Vyspělí výrobci aditiv testují a ověřují jejich účinky v různých typech motorů od různých automobilek. Tento přístup uplatňuje například společnost Shell, která svoje paliva vyvíjí a testuje v technologickém centru v Hamburku. Jedná se o největší globální odborné centrum společnosti Shell pro výzkum a vývoj paliv a maziv pro automobily, průmysl, letectví a lodní technologie.

V České republice nabízí společnost Shell aditiva založená právě na vlastním výzkumu a vývoji. Velkým kladem vývoje u této značky je testování aditiv v různých náročných podmínkách až po závody Formule 1. Výsledkem tohoto vývoje a testování je, že aditivované palivo Shell účinkuje stejně v různých typech motorů, a to v nových i starších.

Vědecké studie a tipy, jak správně jezdit, nabízí web www.stopusazeninam.cz.

Foto: Seznam Brand Studio / Filip Jägr

Ta správná paliva rozpoznáte snadno

Toto je sponzorovaný text tvořený ve spolupráci se zadavatelem. Článek nevytváří redakce Sport.cz