Článek
Prokop je v absolutní dakarské špičce svým způsobem zvláštní úkaz, neboť výtečných výsledků dosahuje s ryze soukromým týmem, který si většinu komponentů vyvíjí sám. Toho samozřejmě v mnoha věcech oproti pilotům z bohatých továrních stájí limituje, on to ale bere jako fakt. „Jsme malincí, kolem nás jsou obří týmy a moji kluci dělají věci na koleně v garáži v Jihlavě. Ale já jsem na ně hrdý a děkuji jim," popisuje Prokop.
Už během rallye si stěžoval, že v pěti etapách, které se odehrávaly ve vysoké nadmořské výšce, jeho vůz ztrácel. Na vině byl atmosférický motor, který nemohl podávat maximální výkon, zatímco konkurence využívá turbomotor. Ten má Prokop zatím na dílně, ale zvažuje, jeho nasazení v příštím ročníku. I proto letos zvolil maratonský mód ve stylu Karla Lopraise, který ve svých dobách vítězil díky vytrvalostnímu pojetí – jel zkrátka pořád ve stejném tempu – což Prokopa při problémech ostatních vystřelilo k šesté pozici.
Zároveň přiznává, že si teď vyzkouší tovární Toyotu, aby sám poznal, zda vývoj jeho auta jde správným směrem, či nikoliv. Že by ale usedl do sedačky fabrické stáje prý nehrozí. „Já bych mohl vzít prostředky, které nás stojí účinkování našeho týmu, a koupit si místo v tovární stáji, což dělá většina pilotů. Ale nemohl bych zradit své kluky."
Prokop se však z Dakaru nevrací s prázdnou, neboť za pomoc Sébastienu Loebovi, kterého nezištně dotáhl na laně zhruba 150 kilometrů do bivaku, dostal od organizátorů cenu fair play.
„Za mnou nejsou žádní manažeři, kteří by mi večer vyčinili. Nedokážu si představit, že by třeba Audi někoho takto táhlo. Protože kdyby tovární kluk kvůli tomu ohrozil svůj výsledek, tak by dostal za uši," vysvětluje Prokop, jenž se v ohrožení ocitl, neboť mu s Loebem za zády výrazně stoupla spotřeba paliva a nebylo jasné, zda mu vydrží až do bivaku. „Ale pro mě je důležité ukazovat startovnímu poli, že jedeme závod, který má nějakou historii a nějaký duch. Musíme si navzájem pomáhat, protože pokud ne, může to jednou skončit špatně."
Loeb předvedl na rallye dvě tváře – první týden chyboval a nabral velkou ztrátu, druhý týden ale vyhrál šest etap v řadě, což je nový dakarský rekord, a posunul se na celkovou druhou příčku. „Mluvil jsem s lidmi z továrních týmů, kteří jsou na Dakaru už dlouho, a ti mi říkalo, že takto nevyhraje nikdy. Je sice nejlepší pilot všech dob, má devět titulů mistrů světa z WRC, kdy všechny deklasoval svou genialitou a rychlostí, jakou nikdo nemá. Ale Dakar není jen o rychlosti, je i o taktice a přemýšlení. A jeho taktika je prostě jen plný plyn," říká Prokop.
Ten v podcastu rovněž nastínil svůj následující program. Zúčastní se mistrovství světa cross-country, kam patří také Dakar. Zároveň se svým druhým vozem zúčastní i několika podniků ralleyového šampionátu WRC, třeba v Mexiku, Keni, na Sardinii či ve Finsku.
Nový podnik v kalendáři, kterým je říjnová Středoevropská rallye se startem v Praze, však v plánu nemá. „Moc šancí tomu nedávám. Zaprvé se jede na asfaltu, na kterém už dlouho nejezdím. A zadruhé je to na konci října, kdy už budeme mít vzhledem k Dakaru 2024 trošku jiné starosti."