Článek
ČNP je společný projekt výzkumných agentur Nielsen Admosphere, NMS Market Research a STEM/MARK a pro potřeby průzkumu NSA zajišťoval reprezentativní vzorek.
„ČNP je vlastně servisní organizací, která poskytuje kvalitní 'nástroj' pro provádění výzkumů. V tomto případě ČNP figuroval pouze jako dodavatel nástroje pro zpracování – tedy reprezentativního vzorku. Autor výzkumu, který s námi poskytnutými informacemi pracoval a následně je publikoval, nesprávně označil Český národní panel jako spoluautora výzkumu. Tím nejsme a publikaci ani interpretaci dat s námi nikdo nekonzultoval," uvedl v prohlášení pro média Jan Tuček z agentury STEM/MARK s tím, že NSA po upozornění nepravdivé tvrzení ve zprávě k výzkumu opravila.
Kritika ze strany fotbalu
NSA průzkum zveřejnila v úterý a na jeho výstupy se bezprostředně poté snesla kritika. Zejména z fotbalového hnutí, protože kopaná v žebříčku „atraktivity z diváckého a aktivního pohledu" výrazně zaostala za mnohem menšími sporty.
"Určitě nejen mě zajímá, která renomovaná agentura a jakým způsobem jej zpracovala, protože označit fotbal jako osmý sport z hlediska atraktivity je poměrně diskutabilní tvrzení, pokud použiji velmi diplomatický tón. Například údaje o televizní sledovanosti, které dlouhodobě sledujeme, hovoří úplně jinak," uvedl např. šéf Ligové fotbalové asociace Dušan Svoboda.
"Problematický a neodborně zpracovaný"
Na to se ve čtvrtek ozval právě ČNP. „Informace, že na výzkumu NSA spolupracovala s Českým národním panelem, je zcela zavádějící. ČNP je vlastněný renomovanými výzkumnými agenturami. Tyto výzkumné agentury se zásadně distancují od výsledků a interpretace tohoto výzkumu NSA. Na tomto výzkumu, případně jeho interpretaci, se žádný odborník z těchto agentur nijak nepodílel," poznamenal zástupce panelu.
A samotný výzkum pak ČNP označil za neodborně zpracovaný. „Z našeho pohledu (veřejně dostupných informací) je výzkum velmi problematický a neodborně zpracovaný - počínaje dotazníkem a konče interpretací," dodali panelisté.