Hlavní obsah

Podezřelé předražené nákupy přes prostředníka se vymstily. Veslařský svaz musí zaplatit přes milion

Kauza kolem podezřelých praktik Českého veslařského svazu (ČVS) při nákupu sportovních lodí dospěla k rozuzlení. Národní sportovní agentura (NSA) rozhodla, že svaz musí vrátit přes 942 tisíc korun z dotací, které na nákup dostal. Podle NSA totiž při zakázkách diskriminoval některé uchazeče, čímž porušil zákon. Svaz navíc dostal za stejné provinění pokutu 90 tisíc korun od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Informaci přinesl server irozhlas.cz.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Veslování. Ilustrační foto.

Článek

Veslařský svaz si tak zadělal na velký problém, protože bude muset nejspíš ze svého rozpočtu vrátit a zaplatit dohromady přes milion korun.

Na případ upozornil už loni v prosinci Radiožurnál, který zmapoval zakázky ČVS z let 2019 až 2021. Svaz v tomto období nakoupil celkem 39 veslic za 18 milionů korun bez daně. Pořídil lodě od různých značek, jenže místo nákupu přímo od výrobců realizoval jejich pořízení přes prostředníka, dceřinou společnost svazu Sportcentrum Račice.

Tendry na pořízení lodí byly nastaveny tak, že se do něj přihlásila vždy jen tato dceřiná firma a výběrová řízení následně vyhrála. Byť lodě musela nejprve od výrobců sama koupit a pak je svazu přeprodat, což celý proces výrazně prodražilo.

Svaz se nicméně dříve bránil s tím, že výsledné prodražení bylo velmi nízké, jen v řádu jednotek procent a šlo pouze o pokrytí nákladů Sportcentra na výběrové řízení, dodání a financování. Konkrétní částku však ČVS nezveřejnil.

„Zadavatel bezdůvodně omezil hospodářskou soutěž,“ cituje mluvčího antimonopolního úřadu Martina Švandu server irozhlas.cz.

ČVS podle úřadu významným způsobem zúžil okruh potenciálních dodavatelů a zvýhodnil svou dceřinou společnost Sportcentrum Račice.

„Zadavatel ze soutěže předem vyloučil všechny dodavatele, kteří jsou schopni dodat pouze veslařské lodě značky Empacher, pouze veslařské lodě značky Filippi nebo lodě jiných výrobců, a to zejména výrobce těchto lodí a jejich další dodavatele, kteří veslařské lodě jiných značek nedodávají,“ shrnul Švanda výsledek tříměsíční kontroly zakázek.

Související témata: