Článek
Čtrnáctičlenná expertní skupina vznikla po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa na Taxisu. Jsou v ní mimo jiné osminásobný vítěz dostihu Josef Váňa, který je v současnosti trenérem a předsedou České asociace steeplechase (ČASCH), kouč Čestmír Olehla, žokejové Josef Bartoš, Martin Liška a Jaroslav Myška, veterináři, správce dráhy či zástupce zemědělské univerzity.
"Věříme, že se nám společně s odborníky podařilo nalézt vhodnou variantu zvýšení bezpečnosti koní a jezdců na Pardubickém závodišti. Shodli jsme se s expertní skupinou, že její činnost bude pokračovat i nadále. Bude sledovat vývoj dostihů a dopad přijatých opatření, abychom je mohli průběžně vyhodnocovat a případně činit další kroky," uvedl v tiskové zprávě ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.
U Taxisova příkopu se má vedle změny doskokové plochy také opticky zvýraznit příkop za pomoci hnědé zeminy. Živý plot bude zešikmen.
Diskutuje se i o doplnění takzvané odskokové bariéry - bílé kládě před živým plotem, která je umístěna u většiny překážek na závodišti. "V této otázce nepanuje jednotný názor, experti se tak budou otázkou umístění či neumístění bariéry ještě zabývat," stojí ve zprávě.
Taxisův příkop prošel radikálními úpravami v roce 1994, kdy byl odvodněn a částečně zasypán.
Jako první se bude upravovat překážka číslo dvě, živý plot s příkopem za ním, která se podobá Taxisovu příkopu. "Rozhodli jsme se změlčit příkop a odstranit doskokovou hranu. Tu naznačíme vysypaným pásem pilin tak, jak to bývá u Taxisu. Příkop zvýrazníme opticky, a to zeminou bez trávy. Překážka se tak typově stane menší 'kopií' Taxisova příkopu a koně budou mít příležitost během sezony tento skok natrénovat," popsal Müller.