Hlavní obsah

Smrt na Taxisu? Porušení etiky! Pořadateli Velké pardubické se nelíbí fotografie, autora už na závodišti nechce

Praha/Pardubice

Spor! Nepatřičný zásah do práce médií? Dostihový spolek, který pořádá závod Velká pardubická, odmítl udělit akreditaci fotografovi ČTK Romanu Vondroušovi, který za své fotoreportáže z dostihového prostředí získal množství prestižních ocenění včetně World Press Photo. Důvodem je to, že se spolku nelíbí jeho snímky, které ČTK vydala z loňských závodů. Spolek uvedl, že udělení akreditace na sobotní kvalifikační dostih ještě zváží, pokud agentura na závod nominuje jiného fotografa. To ale vedení zpravodajství ČTK odmítá a hovoří o snaze cenzurovat práci nezávislého média.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Osudný moment Sottoventa s žokejem Janem Kratochvílem v sedle na Taxisově příkopu při Velké pardubické v roce 2020, jak jej zachytil fotograf ČTK Roman Vondrouš.

Článek

Loňské snímky ČTK z Velké pardubické jsou podle Dostihového spolku neetické. Na jednom z nich je zachycen pád žokeje Jana Kratochvíla z koně Sottovento při skoku přes Velký Taxisův příkop. Vedení Dostihového spolku na opakovanou žádost ČTK oficiální vyjádření ke snímku neposkytlo, v e-mailových odpovědích na sérii žádostí o akreditaci pro fotoreportéra Romana Vondrouše nicméně argumentuje tím, že snímky ČTK z loňské Velké pardubické odporují etickým pravidlům.

„Série snímků je vyvážená, zachycuje vítězství, prohry, radost i smutek. Diskutovaný snímek z Taxisova příkopu je po stránce profesionální i etické v pořádku. Koně, který na nejtěžší překážce přišel o život, nijak nedehonestuje," uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková. Zdůraznila, že ČTK své snímky obsahově neupravuje a jakákoliv manipulace s obrazovým zpravodajstvím je nepřípustná. „Manipulací se rozumí i cenzura a takto lze bohužel vnímat postup, který Dostihový spolek zvolil směrem k našemu fotografovi. Neudělením akreditace jej trestá za to, že zachytil skutečnost," dodala.

Autorem fotografií je fotoreportér ČTK Roman Vondrouš, který i za snímky z dostihového prostředí získal řadu prestižních novinářských ocenění. Loni například obdržel hlavní cenu v soutěži Czech Press Photo, v roce 2019 zvítězil v jedné z kategorií soutěže pořádané Mezinárodní asociací sportovních novinářů (AIPS), kde zaujal porotu právě seriálem snímků z dostihů, získal rovněž první cenu v kategorii sportovní série v soutěži Pictures of the Year International (POYi). V roce 2013 získal se sérií snímků z dostihového prostředí první cenu v kategorii sportovních akcí i v prestižní mezinárodní soutěži World Press Photo.

"Fotografováním dostihů se zabývám dvacet let. Navštívil jsem stovky dostihů, na kterých jsem vyfotografoval tisíce snímků a zachytil nespočet vítězství, proher, emocí, dramat, ale někdy i sportovních tragédií. Bohužel i ty jsou součástí sportu. Stojím si za tím, že jsem nikdy etickou hranici nepřekročil," poznamenal Vondrouš.

Správní a dozorčí rada společnosti Czech Photo složená z předních odborníků v oboru, jako je Vladimír Birgus, Jindřich Štreit nebo Filip Láb, každý měsíc vyhlašuje fotografii měsíce, tedy unikátní snímek, který profesionálním způsobem zachycuje důležitou událost uplynulého období a zároveň má vysokou estetickou úroveň. A právě fotka loňského pádu na Taxisově příkopu byla zvolena fotografií měsíce října 2020. "Jedná se o mimořádný záběr, který přináší obrazové svědectví dané situace, což je základní role žurnalistů," uvedla ředitelka organizace Czech Photo Veronika Souralová. Vondroušovy fotografie jsou podle ní vysoce ceněny na domácí i mezinárodní scéně. "Zakázat vstup fotografovi na závodiště za to, že dělá svou práci skvěle, považuji za naprosto absurdní," dodal Souralová.

Taxisův příkop, slavný a nejnáročnější skok Velké pardubické, čekají letos úpravy. Dostihový spolek oznámil, že na základě jednání expertní skupiny a České asociace steeplechase se změlčí příkop, čímž se vytvoří pozvolná plocha bez doskokové hrany. Expertní skupina vznikla po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa.

V poslední době to není jediný podobný případ zásahu vůči médiím. Obdobně se zachovala Sparta vůči redaktorům Sportu, kteří jako první vypustili spekulaci - později potvrzenou - o odchodu Srdjana Plavšiče. Pikantní to bylo v tom, že deník patří do vlastnictví Daniela Křetínského, který vlastní i klub z pražské Letné. A

Už v březnu podobný postoj zaujala Slavia vůči fotografovi Sportu, který při únorovém duelu 1. kola play off Evropské ligy mezi pražským týmem a Leicesterem kromě dění na trávníku vyfotil i VIP tribunu. Na té se po dlouhé absenci mohli v rámci pilotního projektu a za přísných podmínek konečně objevit v omezeném počtu i diváci. Mezi řadou prominentů ovšem nechyběl ani někdejší ministr zdravotnictví a tehdejší poradce premiéra Babiše Roman Prymula, který týž den před utkáním apeloval na občany ČR, aby zůstávali kvůli šíření koronaviru doma a nebylo potřeba zavést tvrdý lockdown. Ten v březnu stejně přišel a Prymulu stála jeho návštěva místo.