Článek
Firmy si můžou svobodně vybírat, ke komu nasměrují své finance. Ale pak od svých ambasadorů vyžadují vystupování v duchu hodnot, které samy vyznávají. Například apolitičnost.
Ta se podle slovenského zastoupení automobilky Renault stala osudnou Véghovi, když v předvolební prezidentské kampani podpořil lídra vládní strany Hlas. Slovenský bijec reagoval, že je trestán za soukromý názor, mluvil o návratu cenzury a komunismu, v rozhovoru pro CNN Prima News se pak rozhorlil, že by „dobil všechny, co se do něj pouštějí.“
To už bylo moc na společnost Pierre Baguette. Végh už dál svoji bagetu v prodeji mít nebude, firma partnerství neprodloužila, neboť jí chyběla jeho kultivovaná komunikace na veřejnosti.
Nejnověji z partnerství vycouvalo zastoupení společnosti Heineken, opět s odkazem na šíření apolitické komunikace. Végh byl přitom tváří značky piva Corgoň, kterou podporoval na sociálních sítích, jeho logo nosil na tričku…
Na konci minulého roku ale došlo k náhlému konci spolupráce i v českém sportovním prostředí. Společnosti CPI Property se ani trochu nelíbilo rozhodnutí Mezinárodního olympijského výboru, který za daných podmínek připustil start ruských i běloruských sportovců v Paříži, a tak stáhla podporu Českého olympijského výboru.
Firma miliardáře Radovana Vítka, jehož prostory v pražské Chuchli ČOV využíval, ke stejnému kroku vyzvala i další partnery, ale veřejně reagoval jen Plzeňský Prazdroj, jenž se stáhl z komunikace směrem k OH v Paříži a podporu se rozhodl směřovat přímo sportovcům.
V zahraničí jsou nejčastějším důvodem ukončení spolupráce prohřešky proti zákonům či výroky poškozující určitou skupinu obyvatel.
Když opora fotbalového Sunderlandu Adam Johnson přiznala sexuální kontakt s nezletilou, okamžitě reagovala firma Adidas a smlouvu s hráčem vypověděla ještě dříve než klub.
Konkurenční Nike zase neobnovil spolupráci s Kanadským hokejovým svazem poté, co vyšly najevo informace o sexuálním napadení členů juniorského týmu v roce 2018, jen dresy nadále dodává v rámci kontraktu s IIHF.
Osudné zaklení
Citlivé jsou firmy na urážlivá vyjádření vůči LGBT komunitě. Mnohokrát se bývalá golfová jednička Justin Thomas omlouvala za zaklení po nevydařeném úderu při turnaji na Havaji, ale vynucené rozlučce s módní společností Ralph Lauren neunikla.
Stejné urážlivé označení vůči gayům slovem „faggot“ stálo sponzorský vůz značky Jaguar australskou olympijskou vítězku v plavání Stephanie Riceovou. Když filipínský boxer Manny Pacquaio prohlásil, že pokud muži žijí s muži a ženy se ženami, je to horší než zvířata, na výpověď spolupráce se společností Nike nemusel dlouho čekat.
Společnost Rewe provozující v Německu síť supermarketů zase naštval přístup FIFA při mistrovství světa v roce 2022, kdy pod pohrůžkou udělení žlutých karet zatrhla používání duhových kapitánských pásek v rámci antidiskriminační kampaň OneLove. V reakci rozvázala partnerství s německým svazem.
Francouzskému útočníkovi Antoinu Griezmannovi se během angažmá v Barceloně stalo osudným chování v hotelu při turné po Japonsku. Se spoluhráčem Ousmanem Dembelem čekali, až jim zaměstnanci zapojí herní konzole, neodpustili si jejich urážky, které se pak objevily na síti Snapchat. A japonská herní firma Konami se s Griezmanem v roli sponzory rychle loučila.
Když na konci covidového období ukončil Peugeot spolupráci s hvězdným tenistou Novakem Djokovičem, také se spekulovalo, že za tím je Srbův negativní postoj k očkování. Francouzská automobilka ale důvod ukončení spolupráce oficiálně nepotvrdila.