Hlavní obsah

Překonání rekordu Velké pardubické? Letos ne, nepřeje hlavně počasí

Jedním z témat nejslavnějšího českého dostihu Velké pardubické bývá každoročně překonání traťového rekordu. K jeho pokoření se ale musí sejít více okolností včetně kvalitních přírodních podmínek a dobře nastaveného startovního pole. V letošním 132. vydání závodu se však pokoření historicky nejrychlejšího času z roku 2015 nepředpokládá.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Rekord Velké pardubické byl naposledy překonám v roce 2015.

Článek

„Dráha bude s ohledem na deště, které panovaly po většinu v září, určitě měkčí. Nicméně předpověď je dobrá, takže si troufám říct, že povrch bude téměř ideální," zdůrazňuje ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.

Podobně mluví i žokej Josef Bartoš, který bude v neděli 9. října od 16:00 útočit v sedle hnědáka Brunch Royala již na svůj čtvrtý triumf ve Velké pardubické. Souhlasí, že po zářijovém počasí pevná půda nejspíše nebude.

„Také se musí najít kůň, který pole od začátku rozjede. Tím si letos nejsem jistý, takže i s ohledem na přírodní podmínky myslím, že rekordní hranici nikdo nepokoří," dodává Bartoš.

Traťový rekord s dopingovým pozadím

Traťový rekord byl naposledy překonán v roce 2015. Valach Nikas s žokejem Markem Stromským proběhl 6 900 metrů dlouhou vzdálenost za 8:55,29 min. Jenže o několik týdnů později bylo oznámeno, že vítěz měl pozitivní dopingový nález. Po diskvalifikaci tak patří nejrychlejší čas 8:56,01 v závodě druhému žokeji Pavlu Kašnému s valachem jménem Ribelino.

Například Müller ale není zastánce útoků na nové rekordy. „Víme, že dostihy se obecně velmi zrychlují. Jenže s rychlostí přicházejí chyby, které znamenají nebezpečí a zranění. S ohledem na startovní pole a měkčí podklad si myslím, že se historické tabulky měnit nebudou," odhaduje.

Dráha se každoročně připravuje už od jarních měsíců, organizátoři ji tak znají perfektně. Existují tradičně měkčí úseky, na které je upřena zvláštní pozornost. Například hodně pískujeme," prozrazuje Müller. Poslední prohlídky trati probíhají ještě několik hodin před závodem, aby jezdci měli co nejčerstvější informace o případných změnách či problémových místech.