Článek
„Připomínám, že se jedná o 27. oběť a že za historii závodů přišlo o život víc než 50 koní. Myslím si, že lidé toho mají dost. Jezdci koně ženou biči, aby to skočili za každou cenu, je to tvrdý byznys,“ řekl ČTK předseda Demokratické strany zelených - Za práva zvířat Jiří Anderle.
Nedělní Velkou pardubickou nepřežil devítiletý ryzák Stuke, petice však vznikla už před třemi lety po smrti Sottoventa. Žádost o zrušení Taxisova příkopu dostává Dostihový spolek každoročně. Před několika lety založil expertní skupinu, která vyhodnocuje bezpečnost na závodišti. Stejně tak by tomu mělo být i letos.
„Zatím se zdá, že hromadný pád nebyl zapříčiněný proporcemi a velikostí Taxisova příkopu. Ale že tam s největší pravděpodobností hrál roli lidský faktor a shoda nešťastných událostí,“ říká předseda Dostihového spolku Jaroslav Müller.
Taxis opravdu v minulých letech prošel velkou řadou úprav. „Já jsem měl celý život taktiku, abych netrefil nějaký strom, když tam ještě byly. Dnes jsou vyřezané a každý má šanci překážku přeskočit. Je upravený, aby byla bezpečnost koní i jezdců na nejvyšší úrovni,“ popisoval koncem září bývalý žokej a dnes trenér Josef Váňa starší. Právě on by měl být součástí expertního týmu, stejně jako Čestmír Oulehla nebo Josef Bartoš.
Petice získala před třemi lety kolem sedmi tisíc podpisů, po letošním 133. ročníku Velké pardubické přibyly další tři tisíce. Organizátoři ji stejně jako v roce 2020 pošlou ministerstvu zemědělství, petičnímu výboru Poslanecké sněmovny i Dostihovému spolku v Pardubicích.
„A pošleme to také do médií, díky tomu může být tlak veřejnosti. Na něj spoléháme. Díky tomu by se mohly pohnout ledy. Když už by Taxis nebyl zrušený, tak aby byl zmírněný, není bezpečný pro koně, ale ani pro jezdce,“ uvedl Anderle.
Spolek naposledy upravoval Taxis právě před třemi lety, kdy odstranil doskokovou hranu. Podle Müllera spolek nemůže mít odpovědnost za průběh a vývoj dostihů, jeho povinností je připravit korektní, bezpečné a co možná nejlepší podmínky pro dostih, což se v letošním ročníku stalo. „Dráha byla perfektně připravená,“ podotýká ředitel.