Článek
"Taxisův příkop změnil svou vizuální podobu, na jeho obtížnosti se ale takřka nic nemění," řekl ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller v tiskové zprávě. "Úpravami bychom měli zajistit vyšší bezpečnost pro účastníky dostihů a eliminovat riziko fatálních pádů koní. Dostihy prochází stejně jako jiné sporty neustálým vývojem, povinností pořadatele je na tyto změny reagovat. Bezpečnost koní a jezdců je pro nás jasnou prioritou," dodal.
Ke změnám na Taxisově příkopu došlo po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa. Proto vznikla expertní čtrnáctičlenná skupina, v který byli mimo jiné osminásobný vítěz dostihu Josef Váňa, který je v současnosti trenérem a předsedou České asociace steeplechase (ČASCH), a žokejové Josef Bartoš, Martin Liška a Jaroslav Myška.
Při úpravách byla zachována šířka příkopu pět metrů, ale úhel jeho klesání je oproti původnímu stavu mírnější, aby se eliminovala doskoková hrana příkopu. Podloží z jemného písku si vyžádalo zpevnění podkladu prosívkou, na kterou byla položena zhutněná vrstva zeminy. Ta není oseta, aby kontrast mezi příkopem a pokračující travnatou dostihovou dráhou byl stále viditelný. Před dostihem se ještě tato hranice opticky zvýrazní vysypaným pásem pilin.
Nejhlubší místo příkopu je u hrany živého plotu, který je sestříhán tak, aby byl na své zadní stěně vysoký 145 centimetrů. Šířka živého plotu zůstala 150 centimetrů, a tak se délka celého skoku 6,5 metru nezměnila.
S úpravou Taxisova příkopu ale nesouhlasili všichni. Proti se vyslovili někteří bývalí šampioni, třeba čtyřnásobný vítěz Václav Chaloupka, i trenéři. "Jsme přesvědčeni, že úpravy povedou k trvalému znehodnocení, ke ztrátě věhlasu, který nejlépe a oprávněně vystihoval známý slogan - nejtěžší dostih na evropském kontinentu," uvedli v dubnovém prohlášení.
Poslední velké úpravy Taxisova příkopu a dalších skoků ve Velké pardubické byly provedeny v roce 1994, kdy byl odvodněn a částečně zasypán. Zásahy se odrazily na klesajícím počtu fatálních pádů. Dostihový spolek chce v trendu zvyšování bezpečnosti a modernizaci dostihového dráhy pokračovat.
Poprvé si koně vyzkouší novou podobu Taxisova příkopu letos při 131. ročníku Velké pardubické, která je v plánu 10. října. Vítězství bude obhajovat Hegnus.