Článek
Hlavní náklady na financování stavby by přitom měli nést milovníci bruslení všeho druhu. Ti by si podle zveřejněného plánu měli zakoupit permanentky za 10 000 korun, jež je budou opravňovat využívat ledovou plochu 50 hodin ročně po dobu pěti let. "Chceme oslovit širokou veřejnost a nabídnout jí možnost předplatit si formou permanentky aktivity na ledové ploše," řekl na čtvrteční tiskové konferenci Vladimír Bartoš, který má na starosti financování projektu.
Podobný způsob ekonomického krytí velké sportovní stavby je přitom unikátní. "Jedná se o výjimečný způsob, ale já osobně podobné kroky dělám. Chtěli jsme dát lidem možnost, aby si zajistili přístup na ledové plochy," uvedl starosta Velkého Oseku Jiří Otta, jenž ocenil přístup městského zastupitelstva, které vyhradilo lukrativní pozemky v hodnotě 17 miliónů korun pro sportovní účely. Vedle víceúčelové haly by na nich měl postupně vzniknout i hotel, plochy pro parkování či čtyři fotbalová hřiště.
Krajní variantou je nebankovní úvěr
Zástupci společnosti Velkoosecká sportovní a.s. i rychlobruslařského NowiS Teamu, který by měl víceúčelovou halu provozovat, počítají s tím, že permanentky si zakoupí i krajské úřady jako zřizovatelé pro své mateřské či základní školy. "Navíc je zde předpoklad, že podobně to udělají i velké firmy v regionu pro své zaměstnance," uvedl Otta, který o tom už s některými firmami i jedná. Jako záložní variantu prý mají předjednaný i nebankovní úvěr ve výši 25 miliónů USD od blíže nespecifikovaného zdroje z USA. "To je však krajní varianta a nepředpokládáme, že k tomuto kroku dojde," tvrdil Bartoš.
Osoby spojené s celým projektem totiž věří, že se najde 50 000 nadšenců, kteří si permanentu zakoupí. "Velký Osek má vynikající dopravní obslužnost. Za půl hodiny se k nám může dostat dva milióny lidí, do hodiny čtyři milióny. Navíc i klimatické podmínky jsou u nás stálé a například stavba konstrukce střechy haly jsou ekonomicky mnohem výhodnější," vypočítával Otta přednosti "svého" města, které leží nedaleko dálnice D11 i na frekventovaném železničním uzlu.
Velkou výhodou areálu by měla být jeho víceúčelovost a fakt, že bude složit profesionálnímu i amatérskému sportu. Hokejisté by uvnitř rychlobruslařského oválu měli mít k dispozici dvě kluziště a uvažuje se i o inline oválu. "Například na bruslení veřejnosti by mohlo přijít současně až tisíc lidí," prozradil projektant arény Arnošt Navrátil.
Na novou halu se už těší trenér českých rychlobruslařů Petr Novák i samotná Sáblíková. "Celou svou rychlobruslařskou kariéru jsem o tom snil a doufal, že se toho dožiju. Teď už věřím, že na konci roku 2009 uvidím trénovat své svěřence na ledě v České republice," řekl Novák, který se podílí na realizaci projektu a měl by mít pod sebou i provoz haly. "Strašně se mi to líbí a jsem ráda, že se projekt rozjíždí. Moc by si přála, abych opravdu mohla do Vancouveru odjíždět z českého ledu," dodala Sáblíková, dvojnásobná mistryně světa, evropská šampionka ve vícebojích a vítězka Světového poháru na dlouhých tratích.