Článek
Jak nohy vypadají, se mohou lidé přijít podívat do obchodního domu Quadrio ve Spálené ulici, kde jich několik párů od dneška visí ze stropu. Jak dnes uvedl spoluautor instalace architekt Petr Kolář, nohy jsou spojujícím můstkem mezi olympijským domem v Riu, fan zónou v Quadriu a olympijským parkem, který bude na Lipně.
Pořadatelé měli výhrady
"Bylo to koncipované přímo pro Rio, je to taková guerillová akce, měla to být reakce na velkou tradici grafitti v Brazílii," řekl Černý. Předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval doplnil, že pro instalaci nohou požadovali povolení, některá z míst ale pořadatelé zamítli. Plastiky se nicméně v těchto dnech balí a nakládají do dopravních kontejnerů.
Zátopek pojí Černého s českou účastí na olympiádě stejně jako v roce 2012 František Kupka. Jeho obraz Amorfa - Dvoubarevná fuga byl motivem na dresech sportovců a Černý ji použil pro svůj tehdejší objekt. Letos bude oblečení českých sportovců zdobit kresba Zátopka.
Na olympiádě v Londýně v roce 2012 doplňoval prostředí českých olympioniků tradiční červený double decker, který Černý přetvořil v originální objekt. Autobus měl obrovské plechové paže, které v pravidelných intervalech těžké vozidlo zvedaly tak, jako kdyby dělalo kliky. Autobus při pohybu nahoru a dolů vydával zvuky, které mohou evokovat sportovní úsilí, ale i jiné fyzické aktivity.
Na okna autobusu se promítala reprodukce zmíněného díla Františka Kupky. Amorfa - Dvoubarevná fuga z roku 1912, která je jedním z prvních děl abstraktního malířství na světě, se pak s pohybem autobusu rozhýbala. Tři barvy na obraze užité Kupkou jsou shodné s barvami na české a britské vlajce, postupným přeléváním barev se tak symboly obou zemí spojovaly.
Entropa ČOV neodradila
Autobus sklidil v Londýně úspěch. Vznik díla zaplatil krátce předtím, než vstoupil do vrcholné politiky, Andrej Babiš. Od něj pak dílo ČOV pro angažmá v Londýně pronajal. Později vlastník autobus umístil poblíž sídla své firmy Agrofert v Praze na Chodově.
Český olympijský výbor před londýnskými hrami od spolupráce s Černým neodradila ani starší zkušenost českého státu s jeho Entropou. Dílo odhalené na začátku českého předsednictví Evropské unii roku 2009 a pohrávající si se stereotypy spojenými s evropskými národy vedlo dokonce k několika oficiálním státním protestům. Mnoha lidem se ale naopak líbila.