Článek
Mistrovskou bitvu rozhodnou pevnější nervy, jasná věc... "Tlak je největší, co jsem zažil, ale nedá se nic dělat. Nevýhoda, když je člověk první a ještě ne o moc. Snažím se na pořadí nemyslet a soustředit se jen na závod. To je hra, kterou chceme v Americe předvést - nepřipustit si, že se jedná o závod, kde jde opravdu o všechno a celá sezóna se rozlouskne. Ale prostě jen zaletět co nejlépe," avizuje Martin Šonka.
Pořadí šampionátu Red Bull Air Race: |
---|
1. Martin Šonka (ČR) 63, |
2. Jošihide Muroja (Jap.) 59, |
3. Pete McLeod (Kan.) 56, |
4. Kirby Chambliss (USA), 52, |
5. Matt Hall (Austr.) 37, |
6. Petr Kopfstein (ČR) 36. |
Systém bodování: 1. místo - 15 bodů, 2. - 12, 3. - 9, 4. - 7, 5. - 6, 6. - 5, 7. - 4, 8. - 3, 9. - 2, 10. - 1, 11.-14. - 0. |
Existuje spousta matematických variant, jak se k titulu může prodrat. Nejzákladnější ale zní - když skončí druhý, může slavit bez ohledu na výsledky ostatních. A pokud Japonec Muroja v Indianapolis nevyhraje, může si Šonka "dovolit" být třetí. Propočty jsou tedy důkazem, že není prostor taktizovat. Nemá smysl spekulovat, a tak Šonka prostě poletí na vítězství. A jak si od tlaku pomáhá? "Nemyslíte na to a soustředíte se jen na letadlo. Zatím se to daří, ale jakmile se bude blížit závodní víkend, bude se tlak stupňovat."
Na okruhu v německém Lausitzringu skončil minule třetí. Během následujícího měsíce Šonka neodpočíval, nelenošil. Téměř každý den byl ve vzduchu, cvičil si manévrování na americké trati v reálném letadle. A samozřejmě hodně času strávil v simulátoru. Ještě víc dřel na své fyzičce, aby zase o něco zhubl. "Tady v Americe, v zemi hranolek a burgerů, je problém váhu udržet. Doufám, že budu o kilo lehčí, než jsem měl v Německu. Mám ale prakticky váhu o 10 kilo nižší, než je moje standardní. Na druhou stranu níž jít nechci, nechci vypadat a cítit se jako věchejtek," směje se.
"Zhubnout" ale musí i jeho letoun. A tak Šonka a jeho tým hledají jakoukoliv maličkost, která by šla ze stroje sundat. "Všechno se snažíme ještě odlehčit. Každý gram, který vozit nemusíme. Jsme těžší o několik kilo, než bychom měli být," vysvětluje. "V tomto směru si musíme uvědomovat, že jde o tak důležitý závod. Nechci nic podcenit, všechno musí být ťip ťop."
Kopfsteinovi jde o páté místo
Druhý český pilot Petr Kopfstein bude bojovat nejen o další umístění na pódiu, ale také o páté místo v celkovém pořadí seriálu. Zatím je šestý se shodným ziskem 37 bodů jako Australan Matt Hall. Na Čecha teoreticky mohou útočit i sedmý Španěl Juan Velarde (28) a loňský mistr světa Matthias Dolderer (27).
„Do Indianapolis letí náš tým s cílem skončit na bedně. A když pak vybojujeme v celkovém pořadí páté místo, bude to perfektní. Před sezónou jsme si říkali, že umístění v první půlce startovního pole budeme brát jako úspěch. Páté místo by tedy bylo skvělé," říká karlovarský pilot Teamu Spielberg. Kopfstein přece v nejprestižnějším leteckém seriálu na světě působí teprve druhým rokem. A tak rychlý výkonnostní progres je v Red Bull Air Race naprosto nevídaný.
Indianapolis Motor Speedway, kde se bude o víkendu závodit, patří k nejslavnějším i nejstarším motoristickým okruhům na světě. Postaven byl už v roce 1908. Pravidelně se tu koná slavný závod Indy 500 a dlouho patřil do kalendáře formule 1.
Kopfstein bude po závodě přelétat ve svém speciálu Edge 540 V3 celé Spojené státy americké, aby dopravil letadlo do Los Angeles, kde bude zimovat.
Závod startuje v neděli v 19:00 SEČ a od 20:30 ho přímým přenosem vysílá ČT sport.