Článek
Šesté místo v San Diegu, druhé v Čibě. Kam až si letos troufáte...?
Takto úplně nepřemýšlím. Soustředit se pouze na umístění není podle mě ta správná cesta k úspěchu. Naše dlouhodobá strategie je se na každý závod důkladně připravit a v samotném závodě pak létat čistě a konzistentně. Jak se říká v mnoha sportech; úspěch v jediném závodě ještě nikdy nikomu šampionát nevyhrál. Proto je pro nás velmi důležité se neustále zlepšovat ve všech směrech. Pevně věříme, že se pak výsledky dostaví.
Legendární Nigel Lamb avizoval, že se můžete stát překvapením sezóny. Jak zavazující je pro vás jeho předpověď?
Taková slova, navíc od letecké legendy jako je Nigel Lamb určitě potěší. Nechceme ovšem předbíhat, je před námi ještě druhá polovina sezóny. Každopádně uděláme vše pro to, aby se jeho slovo naplnila.
Před druhým závodem jste navlékl takzvanou žraločí kůži... Nakolik polepu přisuzujete zlepšené výsledky?
Seriál Red Bull Air Race se technologicky posunul natolik, že celé startovní pole se nyní pohybuje v rozmezí jedné, maximálně dvou vteřin. Skvělým příkladem je duel mezi mnou a Yoshim Muroyou v Round of 14, kdy jsem prohrál o 7 tisícin vteřiny. Proto jednotlivé týmy investují nemalé peníze do technologií, které je zrychlí o setiny, v lepším případě desetiny vteřin. Když takových modifikací uděláte několik, tato marginální zrychlení se samozřejmě nasčítají. Instalace nového Shark Skinu byla pro nás přesně takovýmto krokem. Momentálně máme na letadle ty nejvýznamnější dostupné modifikace, což nám dává určitý komfort a můžeme se tak soustředit primárně na létání. Na druhou stranu neustále posuzujeme další možnosti, jak letadlo ještě více zrychlit.
Loni jste v Čibě získal své první body v Master Class. Mají i piloti své oblíbené tratě? A případně neoblíbené?
Určitě ano, a zrovna Čiba je pro mě jedna z oblíbenějších lokalit seriálu. A není to pouze o trati samotné, ale o spoustě dalších faktorů. To, co jsme letos zažili v Japonsku, bylo naprosto neuvěřitelné. Tisíce nadšených fanoušků nás celý týden nabíjely energií, když si neúnavně chodili pro podpisy, chtěli se s námi fotit a dokonce nám nosili dárky. Samotný závodní víkend v Tokyo Bay sledovalo přes 90 000 lidí, kteří vytvořili neskutečnou atmosféru. Člověk potom vnímá úplně nový rozměr motivace. Mojí nejoblíbenější tratí je pak rakouský Red Bull Ring, kde jsem vyhrál svůj první titul v Challenger Class a navíc je tato trať geniální a zároveň velmi těžká a technická. Letos se zde seriál nelétá, ale pevně věřím, že se tam brzy vrátíme.
Dva Češi na stupních v Red Bull Air Race. K čemu byste takový úspěch přirovnal z jiných sportovních odvětví?
S Martinem Šonkou si dlouhodobě přejeme, aby se tento sport stal více sledovaným a děláme pro to po všech stránkách maximum. Pokud se nám povede alespoň z části to, co se povedlo biatlonistům, bude to skvělé. Náš sport by si to rozhodně zasloužil.
S Martinem Šonkou se znáte dlouho a podporujete se. Nezmění váš vztah ani rivalita dvou uchazečů o příčky nejvyšší...?
Je pravda, že s Martinem se známe už hodně dlouho a také jsme toho spolu hodně zažili. Na našem osobním vztahu se proto určitě nic nemění. Když ale usedneme do kokpitu, oba chceme toho druhého samozřejmě porazit. To je ale zdravá rivalita, která nás oba žene dopředu. Kdybych proti Martinovi nelétal, musel bych si ho vymyslet. Nenecháme jeden druhého ani na minutu usnout na vavřínech.
Další závod se poletí v Budapešti. Doufáte v souvislosti s výsledky ve zvýšený zájem českých fanoušků?
Rozhodně v to věříme. A to nejenom díky výsledkům z Japonska, ale také kvůli tomu, že Budapešť je jeden z bližších závodů a je divácky velmi atraktivní. Proto tam v porovnání s ostatními lokalitami každoročně vyráží větší počet českých fanoušků. Za nás můžu slíbit, že již intenzivně pracujeme na tom, abychom české fanoušky nezklamali. Přijeďte nám určitě držet palce, bude to potřeba!