Článek
Zástupci Budvaru s obviněním nesouhlasí. Nedošlo prý ke zneužití výrazu olympiáda, protože zákonem chráněným kořenem slova je "olymp", nikoliv koncovka "iáda", používaná třeba ve slově autogramiáda.
"Pokud by to bylo dovedeno ad absurdum, tak by byla zakázána veškerá slova končící na slovo -iáda. Teoreticky by mohla mít problém i Audi za své propletené kruhy," uvedla právnička Budvaru Helena Lejtnarová. Podle ní se proti verdiktu soudu odvolal i ČOV, který se nespokojil s výší odškodného.
Místopředseda ČOV Jiří Kejval ČTK odvolání potvrdil, nejedná se však prý o výši odškodného. "Odvolali jsme se preventivně. Bylo tam asi dvanáct bodů, ale jedná se jen o proceduální záležitosti," řekl Kejval. Spor nyní míří k Vrchnímu soudu v Praze.
Jádrem sváru je kampaň pivovaru, ve které vystupovali britští fanoušci Bob a Dave. Ti cestovali na akci pojmenovanou "Hokejiáda" do Itálie, měli na sobě reprezentační hokejové dresy a ve spotech byl použit i svazek hokejových holí v podobě "hokejové pochodně". A právě pochodeň je podle zástupců ČOV jedním z chráněných olympijských symbolů, které bez písemného souhlasu výboru nesmí nikdo používat, stejně jako jejich parafráze či karikatury.
"Respektujeme české zákony i olympijskou chartu. Nicméně se nám zdá, že v tomto sporu jde ČOV evidentně o zastrašení firem a organizátorů akcí, kteří by chtěli použít koncovku -iáda či jakoukoliv podobu hořící pochodně," uvedl mluvčí Budvaru Petr Samec.
Strany se přou i o vzájemnou vstřícnost
ČOV se prý s Budvarem soudil i proto, že představitelé pivovaru neměli zájem vzniklý problém řešit. S tím Budvar nesouhlasí. Pokus o smír, který navrhoval ČOV, prý podle jeho zástupců obsahoval takové podmínky, které byly pro pivovar zcela nepřijatelné. Pokud by na ně Budvar přistoupil, byla by prý jeho pozice ještě horší než po verdiktu soudu.
To však Kejvar důrazně popřel. "Už po soudu se zástupci Budvaru vyjadřovali, že my jsme měli vysoké finanční požadavky a tohle je pro ně dobře. Naše požadavky na začátku ale nebyly žádné, my jsme nechtěli žádné peníze. Jen jsme chtěli, aby tu kampaň nedělali," řekl Kejval ČTK. Představitelé olympijského výboru se proto snažili lobbovat proti kampani ještě před jejím spuštěním. "Několikrát jsme je kontaktovali a říkali jsme jim co mohou a co ne," uvedl Kejval.
Podle pivovaru je spor také projevem konkurenčního boje. Partnerem ČOV je totiž Pilsner Urquell. "ČOV se pod záminkou ochrany olympijské symboliky bohužel zapojil do konkurenčního boje. Nerespektuje nepravomocnost soudního rozhodnutí a opětovně prezentuje Budějovický Budvar jako odsouzeného v této kauze," konstatoval mluvčí Budvaru.
Ani to podle Kejvala není pravda. "To je absurdní. My jsme zasahovali proti desítkám dalších firem jako je OMV nebo Spar a tam žádný konkurenční boj nebyl. Jen oni se chovali slušně," zdůraznil místopředseda ČOV, podle kterého odvolání pivovaru jen potvrzuje slova o arogantním chováním jihočeské společnosti. ČOV zároveň při zveřejnění výsledku prvního jednání u soudu poukázal na fakt, že se jedná o nepravomocný rozsudek.
Budvar zároveň poukázal na fakt, že jeho právní názor podpořily už dřív tři instituce. Arbitrážní komise Rady pro reklamu v dubnu 2006 rozhodla, že kampaň neporušila Kodex reklamy. Následně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zastavila správní řízení, ve kterém zkoumala, zda kampaň mohla být klamavá. Stejně rozhodl i živnostenský úřad jihočeského krajského úřadu. Soud však dospěl k názoru, že šlo o zneužití olympijských symbolů chráněných zákonem bez souhlasu ČOV. Jejich použitím se měl Budvar navíc dopustit klamavé reklamy.
ČOV se soudí s dalšími společnostmi
Dalšími subjekty, se kterými je ČOV v soudním sporu, jsou obchodní řetězec Elektroworld a společnost Tecfood vyrábějící nápoj Kamikaze. V těchto případech ale ČOV nežádá žádnou vyšší částku. Chce omluvu a 100.000 korun, což jsou podle místopředsedy ČOV Jiřího Kejvala prakticky jen o náklady na soudní jednání.
S reklamou během turínské olympiády měl problém i Pivovar Litovel. Ten stáhl kvůli hrozícím sankcím soutěž Litovel Turín, v níž mohl host vyhrát zájezd na olympijský hokejový turnaj. Do konfliktu s ČOV se dostal i pivovar Holba, který do reklamy "nasadil" sjezdaře Ondřeje Banka.