Článek
Z obrázků padajícího Stuka stále mrazí. Nikdo nic podobného nechce vidět. Pojďme ale hledat reálné příčiny, proč k nehodě s tragickým koncem došlo. Už z výrazů a odpovědí jezdců ihned po dostihu bylo patrné lehké rozhořčení z toho, že závod absolvoval v sedle koně, jenž běžel Velkou poprvé, Benoit Claudic, tedy francouzský žokej, který také neměl s jedním z nejtěžších dostihů světa zkušenosti.
A v tom je zřejmě zakopaný pes. Letošní pád nebyl způsobený nepřekonatelnou náročností Taxisova příkopu, ale evidentně buď jezdeckou chybou, strachem koně a leknutí se těsně před překážkou, nebo kombinací obojího.
Taxis k Velké pardubické neodmyslitelně patří a vždy by patřit měl. Byl v posledních dekádách upraven tak, aby nadále vzbuzoval respekt a byl atraktivní pro diváky, ale nebyl tou téměř nezdolatelnou překážkou, kdy se člověk pravidelně bál, zda si vybere nějakou oběť. Podívejme se také na několikrát zmírněný liverpoolský Becher's Brook nebo Grande oxer v Meranu.
Dostihy jsou a měly by být těžké, mají mít svou překážku, díky které lákají tisíce lidí do ochozů, díky které se těší tak nesmírně velké popularitě. Existuje mnoho sportů, kde v minulosti došlo k tragickým událostem, kde se pořadatelé rok od roku snaží co nejvíce přiblížit ideálům bezpečnosti. Ale zcela zrušit inkriminovaný úsek, či dokonce celý závod?
U Velké pardubické jsem rozhodně zastáncem toho, že ani jedno. Samozřejmě každá negativní reklama je voda na mlýn ochráncům zvířat, jak vidíme například u obnovení petice za zrušení Taxisova příkopu. Jejich názory a argumenty chápu, ale opět jsme o několik odstavců výše… hledejme příčiny.
Jestli uplynulý 133. ročník může nějakou otázku otevřít, tak jsou to právě podmínky účasti ve Velké pardubické. Jasně, každý si musí někdy odbýt premiéru. Kůň i jezdec. Za debatu by ale rozhodně stálo, zda podmínky nezpřísnit. Týká se to hlavně zahraničních účastníků, kteří se mohou kvalifikovat doma, a ne během dostihů na pardubickém závodišti.
Pokud sami lidé z dostihového světa říkají, že pardubická dráha je nadstandardně těžká a specifická, neměla by být podmínkou účasti ve Velké také větší zkušenost se závodištěm? Nebo to, že kůň nebo žokej musejí mít alespoň jednu Velkou za sebou? Nebo překážku upravit třeba odskokovým břevnem? Navíc, když se Taxis skáče právě jen druhou říjnovou neděli. Dostihový spolek sestavil expertní tým, který se bude Taxisem zabývat. Uvidíme, zda otevře i další otázky, a věřme, že rozhodne správně. Jak ku prospěchu bezpečnosti, tak s ohledem na atraktivitu a tradici.