Článek
Koneckonců i sám Fiala při loučení s Neusserem pravil: „Nepanuje tam dobrá atmosféra. Ne všechno se dařilo, třeba i z hlediska vztahu mezi obcemi a NSA. A další věci. Dospěli jsme k závěru, že v této chvíli bude lepší, když součástí všech připravovaných změn bude i změna ve vedení."
A tak když to na „sportovním ministerstvu" nevychytali brankáři, ujme se vesla Ondřej Šebek – předseda veslařského svazu a bývalý člen výkonného výboru hokejového svazu.
Jenže tyto personální veletoče především ukazují, že ani po třech letech od vzniku NSA úřad pořádně nešlape, a především nikdo moc neví, jak by vlastně šlapat měl a co od něj očekávat. Leckdo ze současného establishmentu ho má „jen" za Babišovo (nechtěné) dítě, protože právě za vlády bývalého premiéra vzniklo a on ho bral za jeden ze svých programových pilířů, na který osobně (šéf NSA je zodpovědný přímo předsedovi vlády) dohlížel.
Jenže po loňských volbách si „dítě" k novému „otci" hledalo jen složitě vztah – jednak sport není při všech aktuálních strastech pro Fialu prioritou a jednak i spolupráce s Neusserem se od počátku nevyvíjela ideálně, což dokazují historky, jak se mu Fiala po své inauguraci dlouho snažil marně dovolat.
A to je jedna z hlavních strastí (ne)fungování NSA. Její šéf musí být partnerem pro politiky, musí lobbovat a bít se za sport a hlavně mu musí být nasloucháno. Jenže rozpočet pro sport v poslední době klesal a stagnoval, na příští rok navzdory závratným cenám energií, která nyní sportoviště platí, činí 6,9 miliardy korun. A Neusser neměl pozici oponovat. „Jsme politikům pro smích, pohrdají s námi," řekl nedávno pro Sport.cz Miroslav Jansta, šéf České unie sportu.
Pod přicházejícím Šebkem, jinak Fialovým spolustraníkem, se může situace díky ideovým sympatiím i komunikaci zlepšit. Ovšem vzhledem k tomu, že je Šebek politik regionálního významu, je otázkou, jakou politickou sílu bude mít kupříkladu při jednání s ministrem financí apod. Že síla osobnosti funguje, dokazuje také příběh z jara 2021, kdy stát jen opatrně polevoval covidové restrikce, a především sportující mládež omezeními trpěla. Ministr zdravotnictví i hlavní hygienička prosby NSA (v té době Hniličkova hvězda už pohasínala) o uvolnění spíše přehlíželi, než na jedno jednání dorazil Jaromír Jágr a najednou po jeho intervenci šlo všechno.
Že NSA své místo mezi úřady pořád hledá, že to s jejím hospodařením je všelijaké (viz předražené přezouvání gum za Hniličky) a stále se opakující kontroly různých institucí, se zdá být jasné napříč politickým spektrem. Svědčí o tom také zmíněná novela, na které je konsensus v koalici i opozici včetně Babišových poslanců. Už tři týdny má za sebou druhé čtení a jejím cílem je především proměnit NSA z one-man show, tedy z monokratického rozhodování učinit kolektivní. A tak dle posledních úprav má být předseda NSA součástí tříčlenné rady (z původně pětičlenné navrhovatelé kvůli finančním úsporám ustupují a zároveň navrhují snížení platu pro předsedu na zhruba 151 tisíc korun).
Novela bezesporu projde a dokonce možná místo magisterského titulu bude vyžadovat „jen" bakalářský. Jenže je otázkou, zda tohle skutečně výrazně změní a zlepší fungování agentury, protože to působí spíš jako stavění domu od střechy. Vedle slabé politické síly totiž NSA trpí ještě nedostatkem (kvalitních) úředníků, kteří by včasně vypořádávali žádosti o dotace, což je mimochodem klíčový úkol agentury.
Především vyplácení z programu Můj klub, které je zásadní pro fungování většiny oddílů, se o měsíce zpožďuje a dává klubům velkou finanční nejistotu. „Za třicet let stát nevychoval erudované úředníky pro sport a teď chceme po NSA, aby ihned pracovala na maximální rychlostní a zkušené obrátky," říká Jansta.
Ano, někdy jsou na vině i vnější okolnosti jako rozpočtové provizorium či veto prezidenta k novele rozpočtu, což na určité období zmrazilo vyplácení programu Provoz a údržba, ovšem často si aparát NSA agendu stěžuje sám náročností programů. Teď kupříkladu zmíněný program Můj klub bude rozdělen na děti, které sportují jednou týdně a které víckrát. Od lidí z vedení svazů pak slýcháte, že s nimi nikdo programy i potřeby sportu nekonzultuje a pak teorie naráží na praxi.
Když Neusser v únoru začal prosazovat prioritizaci sportů, tedy že se budou upřednostňovat ty olympijské, neolympijské sporty trnuly hrůzou, co to konkrétně bude pro jejich financování znamenat. A zvedl se v podhoubí odpor...
A ani z vlády nemá agentura, která má být servisem pro sportovní prostředí a vlastně průtokem dotací, jasně nastavený směr. To novela zákona nikterak neřeší, protože zůstane-li NSA stále pod přímou kontrolou premiéra, musí impulsy i zakotvení agentury vycházet od něj. Ano, NSA je zatím tříleté dítě a bez dohledu otce prostě snadno sejde z cesty. I proto se tu a tam objevují názory politiků, aby agentura spadala pod některé z ministerstev či se zase začlenila pod školství. Vždy ale při podobných větách spíš záleží, k jakému sportovnímu bossovi (Jansta, Kejval, Hamza apod,) má který politik blíž a které jejich ideje o vedení českého sportu uvěří.
Nového šéfa NSA tak čeká zásadní reforma úřadu a vedle toho i resuscitace tuzemského sportu, který se – jak říká Neusser, Jansta i jiní – ocitl v největší krizi za posledních třicet let.
A především vedení NSA musí proměnit samotný pohled politiků na sport.