Hlavní obsah

MOV si pochvaluje product placement a reklamní možnosti pro sponzory

Na pařížských olympijských hrách je k vidění dosud nebývalé množství sponzorského product placementu, od kufrů Louis Vuitton při slavnostním zahájení po selfie s telefony Samsung na stupních vítězů, a tento trend bude na dalších hrách pokračovat. Agentuře Reuters to řekli zástupci Mezinárodního olympijského výboru (MOV).

Foto: Pilar Olivares, Reuters

Ilustrační snímek

Článek

Hlavním zdrojem jeho příjmu jsou vysílací práva, za něž MOV v letech 2017–2021 inkasoval 4,544 miliardy dolarů (105 miliard korun). Druhou největší částku inkasuje olympijský výbor právě od svých hlavních sponzorů, kteří mu ve stejném období přinesli 2,295 miliardy dolarů (53 miliard korun).

Na olympijských sportovištích přitom není žádná zjevná reklama, jediným viditelným symbolem zůstává pět propletených olympijských kruhů. Nicméně sponzoři a vysílatelé mají v Paříži dostatek reklamních příležitostí díky product placementu či využití komentátorů z řad celebrit či influencerů typu rappera Snoop Dogga, díky nimž přitáhnou pozornost nových trhů a mladých lidí.

MOV tento přístup vítá a snaží se ho svým partnerům usnadnit. „Olympijské hry jsou oproti jiným velkým sportovním akcím unikátní v tom, že nemají reklamy přímo na hřišti. Snažíme se s našimi partnery pracovat na hladké organické integraci a způsobech, jimiž bychom mohli propagovat jejich produkty,“ řekla na tiskové konferenci Anne-Sophie Voumardová, ředitelka televizních a marketingových služeb MOV.

Olympijské hry 2024 proběhly od 26. července do 11. srpna v Paříži. O cenné kovy ve Francii bojovalo 111 českých sportovců, kteří nakonec získali pět olympijských medailí.

Od amatérských začátků po rostoucí komercionalizaci především po roce 1980 se z olympijských her stala multimiliardová akce. Pod současným prezidentem Thomasem Bachem, jenž se ujal funkce v roce 2013, se celkový počet hlavních sponzorů, kteří podepisují smlouvy přímo s MOV, a ne s hostitelskými městy, zvýšil na patnáct. Překonal tak limit jedenácti top sponzorů, který stanovil Bachův předchůdce Jacques Rogge, jenž se obával, že by větší počet partnerů mohl rozmělnit dopad her.

V letech 2009–2012, tedy před posunem Bacha do prezidentského křesla, proto činily příjmy od hlavních sponzorů 950 milionů dolarů (22 miliard korun), o víc než polovinu méně než v posledním zveřejněném období končícím tokijskými hrami v roce 2021.

„Tímhle směrem chceme jít. Chceme být unikátní. Touhle cestou jsme se dobrovolně vydali a na příštích hrách uvidíte, jak se věci budou tudy ubírat,“ řekla Voumardová k product placementu a jiným komerčním možnostem na budoucích hrách.