Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Motorsport může být nebezpečný. Zvlášť pro amatérské lovce záběrů

Měl to být pro český motorsport tuze slavný a veselý den, protože datum plné jedniček si vybral Roman Staněk k tomu, aby zvěstoval, že tento rok bude jezdit v šampionátu formule 2. A že slavná F1 může být nadosah, což je nepochybně pro tuzemského pilota velký a výjimečný krok. Místo toho je ale ten samý den od rána v českém motorsportu zahalen zármutkem, neboť (nejen) sportovní weby jsou plné zpráv o tragickém úmrtí italského fanouška Livia Sassinottiho, jenž na dakarské rallye zemřel po střetu s kolosem Aleše Lopraise.

Foto: Sport.cz s využitím Reuters/Hamad I Mohammed

Aleš Loprais s Pragou na Rallye Dakar.

Článek

A taky jsou plné záběrů zdrceného Lopraise, jenž vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a přidává: „Mrzí mě to a potáhne se to se mnou v životě."

Ač nejsem saúdskoarabský vyšetřovatel ani soudní znalec, ze záběrů lze i laickým pohledem vyřknout ortel, že Loprais je v celém incidentu nevinen. A že je zjevné, že při skoku z duny o muži, který se mu tam připletl do cesty, neměl ani ponětí. A stejně jako je člověku líto života a pozůstalých, kteří přišli o svého blízkého, je lidsky líto – byť zcela jiným způsobem – i Lopraise, jak pro něj náhle skončila do té doby úspěšná pouť za dalším rodinným triumfem na dakarské rallye.

A kdo ví, jestli po této ráně bude mít chuť v závodění pokračovat...

Nicméně celá tato událost, navíc zvěčněná na záběrech z mobilů, je i významným mementem. Kdokoliv kdy vstoupil na jakékoliv motoristické závody či pohleděl na vstupenku, musel si všimnout výstražného nápisu, že „motorsport může být nebezpečný". Zdá se to být zlidovělá fráze, tak trochu už mimo varovné vnímání, stejně jako když si kuřáci zapalují další cigaretu a hledí přitom na krabičku s odstrašujícími slogany a obrázky.

Ono se totiž ocitnout v srdci dakarské rallye je pro mnohé příznivce splněný životní sen a možná chvílemi i euforie, která vás zbavuje racionality. Kdo miluje závodní auta, ví, jak fascinující je mít nadosah burácející stroje. A mít k tomu dokonalé záběry na mobilu, které pak budou odměněny desítkami srdíček a lajků od přátel, je lákavé a vzrušující, přitom zcela prosté na pořízení.

Jenže motorsport byl, je a bude nebezpečný. A zvlášť to pro publikum platí při rallyeových závodech dakarského střihu, kde není narýsovaný okruh, který by byl ještě oddělený bezpečnostními svodidly a ploty. A na to všechno dohlížely stovky pořadatelů.

V širé poušti si piloti volí vlastní cestu, odlišnou stopu, navíc se jinak chová motorka, jinak osobák a už úplně jinak kamion, zvlášť je-li divák skryt za dunou. A i když budete domluveni s přáteli, kteří hledí na horizontu, že vám dají znamení, vždy je nutné počítat s tím, že v hlubokém písku lze zavrávorat raz dva, přičemž při rychlosti strojů může být i pět vteřin fatálních. Zvlášť když člověk místo na cestu hledí na displej mobilu, což prostorové vnímání významně ztěžuje.

I proto má smysl si položit otázku, zda lovení amatérských záběrů na mobil, kterých je navíc plný internet a kterým s lehkostí konkurují fotky a videa profesionálů, za tu ruskou ruletu se životem stojí. Protože nezapomínejte, motorsport může být nebezpečný.

Robert Sára

Sportovní žurnalistice se absolvent Masarykovy univerzity (obor historie–žurnalistika) věnuje od roku 1999. Zaměřuje se především na hokej, jako reportér se účastnil řady světových šampionátů. Rovněž pokrývá témata z motorsportu a sportovní politiky. Více než 20 let působil v MF DNES, v roce 2021 přešel do Sport.cz.