Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: McLaren ukázal, že je rychlostně na jiné úrovni. Jen si musí vyřešit týmovou režii

Zase se jednou ukázalo, jak nevyzpytatelná umí formule 1 být, obzvlášť když se závodí v nepříznivých podmínkách na mokrém okruhu. Každopádně přinesla Velká cena Austrálie první zásadní poznatky o možnostech stájí a pilotů v rozjeté sezoně 2025.

Foto: Edgar Su, Reuters

Pilot McLarenu Lando Norris na trati v Melbourne

Článek

Začněme těmi očividnějšími postřehy. Obhájce Poháru konstruktérů z minulé sezony McLaren navazuje na skvělou formu z konce minulé sezony a rychlostně je na úplně jiné úrovni než zbytek startovního roštu. Norris i Piastri opanovali kvalifikaci, a kdyby závod nebyl ovlivněn výjezdy safety car, nemusel by se Brit o své vítězství do posledního kola bát, snad by i s Piastrim jeli s větším klidem a vyvarovali by se chyb.

Ve 34. kole, kdy závod skončil pro Fernanda Alonsa a znovu se na okruhu objevil zpomalovací vůz, už měl druhý Piastri na třetího Verstappena náskok téměř 15 sekund a Norris ještě o tři víc. Kdyby se intervaly mezi piloty výjezdem safety car nesmazaly, možná by Australanova chyba ani nepřišla.

Stejně tak by bylo zajímavé vidět, jak by se závod vyvíjel, kdyby v první polovině závodu nechal McLaren své piloty závodit mezi sebou a nenakázal Piastrimu, aby se držel druhé pozice za týmovým kolegou. Následně, když lídři závodu předjeli o kolo oba poslední Haasy, dostali pokyn, že se o první místo utkat mohou, jenže to už měl Norris třísekundový náskok.

Vypadá to, že Papaya rules (název akcí kolem týmové režie McLarenu) opět vstupují do závodů, i když se britská stáj snaží, aby to nebylo zřejmé na první pohled. Naoko nechá své jezdce závodit, když jsou od sebe daleko, ale zakáže jim to, jakmile se k sobě přiblíží. Teprve časem se ukáže, zda to bude ve prospěch celé stáje, nebo jen Norrise.

Druhé místo ve vývoji a rychlosti vozu zatím patří Mercedesu. Jeho závodníci sice nebyli většinu závodu na předních příčkách, ale přesto dokázal Russell bez větších potíží svou vytrvalostí a stabilitou jízdy potrestat chybu Piastriho a dojet na pódium. Jeho týmový kolega, nováček Antonelli si zase od kvalifikačního umístění polepšil o 12 míst. Ani to nevypadalo, že se jedná o debut benjamínka soutěže mezi elitou.

Naopak pro ostatní nováčky se závod nevyvíjel dobře. Okruh v Melbourne si pro ně přichystal přetěžký test, který ukázal, že pozicí ve formuli 1 práce nekončí, naopak teprve začíná.

Hadjar vypadl už v zahřívacím kole a brzy ho následoval i Doohan. Závod nedokončili ani Lawson a Bortoleto, takže kromě Antonelliho projel cílem jen Bearman. Ten už si svou smůlu vybral v pátečním tréninku, kdy boural, a také v kvalifikaci, ve které mu vypověděla službu převodovka.

Závod dokončil na posledním, 14. místě a jeho týmový kolega Ocon skončil jen o příčku lépe. Po úvodním závodě to vypadá, že Haas má v nové sezoně nejslabší vůz na gridu. Pro Ocona se tak opakuje scénář z minulého roku, do kterého jeho tehdejší tým Alpine vstoupil v podobné pozici.

Další, kdo si od minulé sezony nejspíš nepolepší, je mistr světa Max Verstappen. Ten přišel o týmového kolegu Sergia Péreze, kterému se ve druhé části loňského roku nedařilo pravidelně bodovat, a místo něj dostal Liama Lawsona.

Jenže už po kvalifikaci bylo zřejmé, že body pro Red Bull půjdou i letos převážně za Verstappenem, který je i přes slabší monopost pořád skvělým závodníkem, kterému navíc nevadí mokro, a tak se v Austrálii výkonnostně zařadil za McLaren, ale před zbytek jezdců. Lawson se naopak nedostal ani do druhé části kvalifikace, v závodě nijak nezářil a nakonec boural.

Na jeho místo si pořád myslí Júki Cunoda, který za Racing Bulls zažil povedenou kvalifikaci. Do závodu startoval z pátého místa, jenže špatná strategie přezouvání ho stála bodové umístění. I přesto ale ukázal, že v pomalejším monopostu dokáže nejen bojovat, ale také porazil Lawsona, a jestli bude Novozélanďan dlouhodobě podávat nepřesvědčivé výkony, Red Bull by měl mít jasno, na koho se obrátit.

Zklamáním úvodní Velké ceny je jednoznačně Ferrari. Přes loňský silný konec sezony, boj o Pohár konstruktérů až do posledního závodu a velké plány pro nový rok s Lewisem Hamiltonem za volantem se úvodním víkendem závodníci v červených monopostech protrápili.

V případě Hamiltona se dá neúspěch připsat neznalosti vozu, ale Leclerc měl předvést víc. Prozatím ukázal, že je připravený bojovat o své místo jedničky týmu a že Hamiltonovi nedá nic zadarmo, což ukázal v 52. kole závodu, kde Hamiltona předjel nevybíravým způsobem, téměř v souboji kolo na kolo. Umístění oba jezdce stálo rozhodnutí zůstat delší dobu na suchých gumách.

Jedna stáj už dokonce překonala svůj bodový zisk z minulé sezony. Sauber má zásluhou Hülkenberga po prvním závodě bodů šest. Za celou loňskou sezonu tehdejší jezdecká dvojice Čou a Bottas získala jen 4 body a čekala na ně do předposledního závodu v Kataru. Hülkenberg ve 38 letech ukazuje, že se s ním musí počítat.

Související témata: