Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Jsme zajímavější než Plzeň nebo Baník. Tak plaťte! Mladý šéf zase přestřeluje

Po říjnovém ponížení 0:5 s Jabloncem natočil dlouhé video, v němž se omlouval a taky připomínal, že on je mentalitou vítěz. Majitel fotbalového Liberce Ondřej Kania se trochu stáhl z veřejného prostoru, smazal si profil na síti X. Mlčet nevydržel dlouho. Nyní představil novou placenou službu Slovan+, kterou obalil dalšími provokativními prohlášeními. Mladý podnikatel přestřelil. Už zase.

Foto: Jaroslav Appeltauer, Sport.cz

Ondřej Kania jako nový majitel Liberce poprvé odpovídal fanouškům.

Článek

Nejde ani tolik o nápad, ale spíš o způsob, kterým novinku uvedl.

Klubová platforma vyjde fanouška v základní ceně měsíčně na pět eur (asi 125 korun). Má nabízet unikátní záběry, obsah nebo rozhovory, do nichž se budou moct předplatitelé interaktivně zapojovat.

Veřejnosti Kania vzkázal, že se v médiích kromě standardních pozápasových rozhovorů a tiskovek už neobjeví žádný větší materiál s libereckým fotbalistou nebo zástupcem klubu.

„Myšlenka v některých ohledech logická, provedení ve všech ohledech příšerný, rozhovor ještě horší,“ vyťukal na síť X odborník na sportovní marketing Vilém Franěk.

A jeho kolega z branže Tomáš Janča jízlivě připsal: „Neplatí samozřejmě pro spřízněná média a podcasty, které myšlenky génia nepřekrucují.“

I na to Kania v dlouhé rozpravě před klubovou kamerou také narážel.

Dvaatřicetiletý byznysmen od loňského nákupu Slovanu odmítal rozhovory se zavedenějšími sportovními médii, do nichž se řadí i Sport.cz. Hovořil výhradně na klubových kanálech nebo při návštěvách nejroztodivnějších podcastů, kde ovšem scházela věcnější oponentura.

Teď myšlenkové pochody v placené části platformy blíž vysvětloval. A mediální zákaz vztáhl na další podřízené.

„Nebudeme dělat, že bychom jen tak umožnili nějakému médiu dělat rozhovor s naším hráčem, protože to můžeme dělat sami. A jsme schopní vyčíst, co fanoušky zajímá.“

„Nevím, jakou dává logiku, abychom médiím poskytovali obsah pro jejich paywall zdarma, aniž bychom z toho něco měli.“

„Vím, jak fungují. Žijí z kliků a reklamy.“

Svým způsobem zarážející slova od byznysmena, jenž vybudoval úspěšnou síť soukromých škol. Stesk nad médii je podobný, jako kdyby hořekoval nad tím, že výrobce sladkostí záměrně kvůli vyšším prodejům vyrábí barevné bonbony. Jde o běžný jev kapitalismu. Nevyrábíte pro radost, ale abyste prodávali.

Do toho by vlastně perfektně zapadalo i zpoplatnění benefitů, zajímavostí a informací, které souvisí s fotbalovým klubem.

Stadion má omezenou kapacitu, na zápasy se prodává omezený počet vstupenek. Nic takového ve virtuálním světě neexistuje. Skýtá se prostor, který může generovat neomezené zisky. Liberec není inovátor se zavedením placené služby.

Frčí tak některé zahraniční kluby nebo v tuzemsku Sparta.

Ta loni zavedla digitální službu Unlimited. Nabízí ojedinělé materiály nebo přednostní nákup lístků, které se při sparťanské jízdě staly nedostatkovým zbožím.

To v Liberci nehrozí, naopak Slovan+ nabízí zdarma permanentkářům. Návštěvnost se oproti minulým sezonám o něco zvedla, na domácí duely chodí v průměru 3600 diváků.

Kania předjímá, že uzavřený a placený obsah bude brzy servírovat většina ligové konkurence. Mimochodem, šéf Slavie Jaroslav Tvrdík v reakci na to přes síť X vzkázal: „Nemáme to v plánu, naším cílem je ‚neomezený‘ servis fanouškům.“

Zpět ke Kaniovi. Spartu ocenil, ale taky si do jejího placeného nadstandardu rýpl: „Mám výhrady k tomu, jak k tomu obsahově přistoupili. Nejsou to zajímavé formáty, jsou to jen rozhovory, které, pokud tam není Tomáš Rosický, tak nejsou příliš zajímavé. Nemůžete ani pokládat dotazy.“

Bude zajímavé, zda dokáže rozsáhlý a přitažlivý obsah vytvářet Slovan, jehož zaměstnanci při říjnovém výprasku s Jabloncem amatérsky přestali na několik hodin komunikovat.

Bude to vyžadovat další investice. Například na tvorbě placeného obsahu Sparty se podílí kolem desítky lidí (podobně jako třeba ve Slavii) a po necelém roce fungování Unlimited od fandů přibývá kritika.

Zákonitě to nastane také v Liberci a majitel Kania i jeho ego se s tím budou muset vypořádat. Už naznačil, že to není jeho nejsilnější vlastnost. Z původně sympatického mladého dravce, který do zatuchlejšího prostředí fotbalových bafuňářů vnášel svěží a zábavný přístup, se postupně stal spíš furiant s provokativními a povýšeneckými výroky.

Odmítal srovnání s rivaly z Jablonce. Rýpal do hokejové extraligy a utahoval si z třineckých multišampionů. Vyprávěl o snu, v němž jednou U Nisy hraje znělka Ligy mistrů.

Představy ale zatím ošklivě naráží do sportovní reality. Obměněný a omlazený tým Slovanu se přinejlepším řadí do průměru ligy, byť podle Kanii se už jeho značka z jiného ohledu řadí k elitě.

„My jsme jim vygenerovali za půl roku čtenost, která může konkurovat nebo i překonat obsah nejen o Plzni a Baníku, ale klidně také o Slavii,“ tvrdí.

Omyl. Alespoň na Sport.cz to zdaleka neplatí, což ale úzce souvisí i se sportovními výsledky. Slovan stále potřebuje publicitu víc než média Slovan.

Vždyť i zmiňovaná Sparta kromě prémiového obsahu dál v určitých fázích sezony kombinuje a poskytuje standardní rozhovory. Chce, aby klub i její partneři byli vidět.

Je otázka, jak se celá idea líbí libereckým sponzorům. A hlavně příznivcům. Jen aby nápad Slovan+ a jeho způsob uvedení neznamenaly pro klub další velké minus.