Hlavní obsah

Závodící farmář se děsí slintavky. Brzy se objeví v Česku, nevyhne se nám to, varuje

Koncem týdne ho čeká premiérová účast v automobilovém šampionátu GT2 European Series ve Francii. Zároveň ale Bronislav Formánek řeší velké starosti ve svém podnikání. Pilot úspěšného českého týmu Mičánek Motorsport powered by Buggyra vede zemědělskou farmu na mléčnou produkci – Statek Litobratřice zaměstnává přes sto lidí a v chovu má kolem 1200 krav, z toho až polovina je dojnic. A v současné době ho velmi trápí nákaza slintavky a kulhavky, která zatím nepřekročila česko-slovenskou hranici.

Foto: Mičánek Motorsport

Závodící farmář Bronislav Formánek (vpravo), vlevo jeho parťák Štefan Rosina

Článek

„Je to obrovský průšvih. Myslím si, že během tohoto týdne se už v Česku nějaký případ objeví. To je tak silný vir, že se nám to nevyhne. Když se slintavka nebo kulhavka objevila před dvaceti lety v Anglii, tak vymlátily asi devět milionů zvířat. Jsem velice nervózní,“ prohlásil Bronislav Formánek, který v minulém roce společně se Štefanem Rosinou ovládl prestižní Lamborghini Super Trofeo Europe.

Co by znamenalo, kdyby se tento zákeřný vir dostal do jeho kravího chovu v jihomoravské obci? Formánek by přišel o všechna zvířata.

„Museli bychom všechno vybít, katastrofa. Prakticky by to znamenalo pro nás restart a trvalo by čtyři roky, abychom se dostali na aktuální úroveň. Trvá několik let, než vychováte zvíře. Vir ohrožuje zemědělství po celé Evropě, nejenom v Česku,“ řekl Formánek, který celou farmu uzavřel. „Nepouštíme tam nikoho, nastavili jsme minimální kontakt s okolím. Vir se šíří opravdu rychle. Já to nasaju do plic a pak to mohu přenést na dobytek.“

I tak je Bronislav Formánek připraven závodit o víkendu v lamborghini. „Když závodím, jsem zvyklý pracovní stres za volantem odseparovat. Za tu dobu jsem se to naučil,“ uvedl Formánek, který má díky své podobě přezdívku Ježíš.

Od roku 2012 je v týmu Jiřího Mičánka a v loňské sezoně triumfoval společně s úspěšným slovenským pilotem Štefanem Rosinou v Lamborghini Super Trofeo Europe. „Byl to jeden z největších úspěchů kariéry. Několikrát jsme bojovali o prvenství, dvakrát jsme skončili třetí. Teď se to po šesti letech podařilo,“ dodal Formánek.

GT2 European Series má formát šesti podniků, při kterých se jedou vždy dva hodinové závody. Seriál je součástí prestižních podniků promotérské organizace SRO Stephana Ratela. Hlavním tahákem závodních víkendů je vytrvalostní závod vozů GT3. Třetí podnik sezóny ve Spa-Francorchamps se pak jede jako součást legendární čtyřiadvacetihodinovky 24H Spa.

Související témata: