Článek
Na startu závodu se sešla hned celá řada elektromobilů, Millenova zběsilá jízda za absolutním vítězstvím ale byla skutečným zápisem do historie. Dvaačtyřicetiletý jezdec z ostrovů ptáka kiwi strávil na trati s převýšením 1440 metrů něco málo přes devět minut a dosáhl průměrné rychlosti 127 km/h.
Na traťový rekord legendárního jezdce rallye Sébastiena Loeba, který v roce 2013 prosvištěl serpentinami za volantem speciálně upraveného vozu Peugeot s šestiválcovým turbomotorem o objemu 3,2 litru a výkonem skoro 900 koní za 8:13 min., měl Millen ještě manko. Ale kdo ví, jaký kus cesty technologie urazí do příštího ročníku proslulého závodu.
Už takhle vůz bývalého jezdce rallye vzbuzuje vzrušení z neznáma. Jeho baterie o výkonu 50 kWh živí na každé ose hned tři motory a šestice pohonných jednotek dává dohromady jednotný výkon 1368 koní. Jediné co vozu chybí, a podle vyznavačů jde o zásadní nedostatek, je typický řev spalovacího motoru.
Problémy vítěznou jízdu zpomalily
Čas přitom mohl být lepší, jízdu ale provázely technické problémy. „Mohl jsem být o třicet sekund rychlejší, před polovinou závodu mi najednou poklesl výkon na padesát procent. Při prošlapávání cestiček ale musíte snést i malé prohry. Mohl to být čas 8:38 minuty," krčil v cíli rameny Millen.
Lotyšská společnost Drive eO o sobě dala vědět již před několika lety, kdy postavila ryzí elektromobil pro slavnou Rallye Dakar. A náročnou soutěž v roce 2012 s vozem OSCar eO skutečně dokončila, stejně jako Silk Way Rallye na území Ruska. O rok později pak terénní vůz zvládl i soutěž Africa Eco Race, jejíž trasa vede ve stopách původního Dakaru.