Hlavní obsah

Vzpoura technologií na Pikes Peaku. Slavný závod ovládl elektromobil

Praha/Denver

Rána do vazu zlatému věku automobilismu? Zarputilí zastánci spalovacích motorů byli při letošním závodu do vrchu na Pikes Peak u Denveru v šoku. A milovníci nových technologií naopak v sedmém nebi. 93. ročník slavného dvacetikilometrového výjezdu po silnici kroutící se do nadmořské výšky 4300 metrů totiž ovládl elektromobil Drive eO PP03 lotyšské výroby pilotovaný Novozélanďanem Rhysem Millenem.

Rhys Millen vyhrál s elektromobilem slavný Pikes Peak.

Článek

Na startu závodu se sešla hned celá řada elektromobilů, Millenova zběsilá jízda za absolutním vítězstvím ale byla skutečným zápisem do historie. Dvaačtyřicetiletý jezdec z ostrovů ptáka kiwi strávil na trati s převýšením 1440 metrů něco málo přes devět minut a dosáhl průměrné rychlosti 127 km/h.

Na traťový rekord legendárního jezdce rallye Sébastiena Loeba, který v roce 2013 prosvištěl serpentinami za volantem speciálně upraveného vozu Peugeot s šestiválcovým turbomotorem o objemu 3,2 litru a výkonem skoro 900 koní za 8:13 min., měl Millen ještě manko. Ale kdo ví, jaký kus cesty technologie urazí do příštího ročníku proslulého závodu.

Už takhle vůz bývalého jezdce rallye vzbuzuje vzrušení z neznáma. Jeho baterie o výkonu 50 kWh živí na každé ose hned tři motory a šestice pohonných jednotek dává dohromady jednotný výkon 1368 koní. Jediné co vozu chybí, a podle vyznavačů jde o zásadní nedostatek, je typický řev spalovacího motoru.

Problémy vítěznou jízdu zpomalily

Čas přitom mohl být lepší, jízdu ale provázely technické problémy. „Mohl jsem být o třicet sekund rychlejší, před polovinou závodu mi najednou poklesl výkon na padesát procent. Při prošlapávání cestiček ale musíte snést i malé prohry. Mohl to být čas 8:38 minuty," krčil v cíli rameny Millen.

Lotyšská společnost Drive eO o sobě dala vědět již před několika lety, kdy postavila ryzí elektromobil pro slavnou Rallye Dakar. A náročnou soutěž v roce 2012 s vozem OSCar eO skutečně dokončila, stejně jako Silk Way Rallye na území Ruska. O rok později pak terénní vůz zvládl i soutěž Africa Eco Race, jejíž trasa vede ve stopách původního Dakaru.

Související témata: