Článek
Tomeček junior nicméně zatím nepojede v kabině závodního vozu Tatra 815. V ní bude Tomáš Tomeček už popáté sedět zcela sám. „Mety se v dílně kolem aut pohybuje od pěti, šesti let. Dávno už tam má svůj vercajk,“ usmívá se otec Tomáš Tomeček. „Všechno o našem týmu sleduje v médiích a vlastně jsme jen čekali, až bude mít osmnáct let a bude moci vyrazit s námi,“ pokračuje.
Tomečkův tým tvoří čtyři kamiony. Vedle závodní a asistenční také dvě sběrné Tatry, upravené pouštní odtahovky, které pořadatelé využívají pro pomoc závodníkům v nouzi. V jedné z nich bude po boku Leopolda Paďoura sbírat zkušenosti právě Tomeček junior.
Za volant druhého sběrného vozu se posadí Petr Foltýn a navigovat jej premiérově bude jeho syn Petr Foltýn junior. Tomu je 19 let a na cestu do Afriky si bere volno v práci. Metoděj Tomeček to má s uvolněním ze střední školy jednodušší, ale zato se bude ve volných chvílích muset věnovat přípravě na maturitu.
Oba synové Afrikou protřelých otců dostanou na starosti obsluhu navigačních přístrojů a ruce k dílu přiloží při nakládání a kurtování porouchaných nebo nabouraných závodních strojů účastníků Africa Eco Race.
Další zásadní změny v Tomečkově týmu nenastaly. Asistenční kamion stejně jako loni v říjnu mají na starosti Jaroslav Žerdík a Tomáš Bezděk. „Rádi bychom opět jeli v rámci možností chytře a skromně, pokorně a ekonomicky,“ říká Tomáš Tomeček.
„Závodění pojímáme jako zkoušku stroje a jezdce, co vydrží a jak efektivně spolu co nejrychleji dojedou do cíle. Soutěž s cílem v Dakaru bereme to jako maratonskou záležitost, kde rozhodují zkušenosti a rozum a samozřejmě i štěstí, ne jízda vabank. Ostatně, ani zakladatel afrického soutěžení, Thierry Sabine neplánoval týmy s padesáti mechaniky,“ dodává mnohonásobný účastník a vítěz Rallye Paříž – Dakar, Dakar Rally a Africa Eco Race.
Drobných změn se dočkal oranžová závodní Tatra 815. Vůz obdržel novou plachtu a má čerstvě nalakované exponované díly jako jsou poklice, bočky a vnější rám. „Naše Tatra je vyrobena v roce 2005, je nadčasové koncepce i konstrukce. Myslím si, že současná technika po patnácti letech už asi jezdit nebude,“ říká pilot z Příbora na Novojičínsku.
Slavnostní start 15. ročníku se uskuteční v sobotu 30. prosince 2023 v Monaku. První etapa odstartuje 2. ledna 2024 z marockého přístavu Nador, závod skončí 14. ledna u Růžového jezera poblíž senegalského přístavu Dakar. Trasa Africa Eco Race 2024 měří 6 tisíc kilometrů, z čehož dvě třetiny tvoří měřené úseky.