Článek
Začněme aktuální Rallye Dakar. Čím to, že Čechy vždy tak fascinuje a láká?
U nás je to obrovský fenomén s velkou tradicí, která začala v 80. letech, kdy to byla jedna z mála možností, jak vycestovat ven na velké závody. Věnuje se tomu stále víc a víc jezdců v různých disciplínách, navíc v posledních dvou letech má Dakar ještě vyšší hodnotu, protože jde o oficiální podnik mistrovství světa. Dokonce to je jediný šampionát, kde jedou spolu obě federace – FIA i FIM (motocyklová federace). A pro úspěch udělal zdejší promotér také dva chytré tahy.
Jaké?
Zavedl finančně dostupné lehké buginy SSV, pro které je zrovna u nás velké podhoubí v autokrosu. Když se na českém mistráku projdete padokem, spousta jezdců řekne, že by chtěli jet Dakar. A taky zavedli historický Dakar (kategorie Klasik), což obrovsky rozšířilo pole účastníků, protože to není až tak náročné sportovně i na techniku. Dává to šanci, aby se Dakaru účastnili jezdci, kteří by normálně ostrý Dakar nejeli a za poměrně malé prostředky mít srovnatelný zážitek.
Na Dakar navíc slyší sponzoři, že?
Je to tak. My jsme si vždy lámali hlavu, že během roku je těžké najít na jakoukoliv motoristickou akci sponzory, pak přijde Dakar a na autech i motorkách je jich spousta. Ale je to dané právě tou tradicí i velkou sledovaností. Dakar se navíc jede v době, kdy je mrtvá motoristická sezona. To zvyšuje význam i hodnotu pro sponzory.
Záhy po Dakaru začíná v Monte Carlu šampionát WRC, jeho součástí bude podruhé i Středoevropská rallye. Jak zpět její premiéru hodnotíte a našli jste chyby?
V Autoklubu to pro nás všechny byl životní zážitek, splnění snu mnoha generací. Dva dny před startem mi volal jeden starší pán a ptal se, jestli se to opravdu pojede. A že nevěří, dokud auta neuvidí na vlastní oči. Některým lidem skutečně z toho tekly slzy. Ano, v prvním ročníku se objeví mouchy, ale co se nepovedlo, byly dílčí věci, které jde jednoduše zlepšit. Já to považuji za úspěch, protože naši pořadatelé jsou skvělí. Setkali jsme se s neuvěřitelnou vstřícností i od krajů a měst. Široké publikum pochopilo, co WRC je. Že je to srovnatelné, jak kdyby se u nás hrálo Euro a přijel Ronaldo. V motorsportu to má podobný dopad. Ale dokážeme se ještě zlepšit a vychytáme to.
Někteří jezdci si stěžovali na dlouhé přejezdy, což bylo způsobené startem na Hradčanském náměstí v Praze a pak pokračováním na západě Čech.
Reakce jezdců si bereme k srdci. Ale taky musím říct, že si stěžovali piloti, kterým rallye nevyšla. Třeba Sébastien Ogier měl obrovskou smůlu na defekty a úplně chápu, že se mu rallye nelíbila. Moc si vážím názoru Thierryho Neuvilla. Ten naopak vyhrál a já vedle něj seděl při nedávném předávání cen FIA. Ptal jsem se ho na to a on říkal, že to neřeší a většina kluků taky ne, protože přejezdy jsou všude. Špičkoví jezdci chápou, že je nutné sport popularizovat, dostat ho do centra velkých měst a dostat k němu diváky, kteří by do lesa nepřišli. A na to byly Hrad i Chuchle ideální.
Co bude jiné v tom příštím ročníku? Jelikož termín vychází na dušičkový víkend, tak vím, že se to moc nepozdává organizátorům v Rakousku a Německu, kde mají svátky.
Ano, mají obavu, že by nesehnali dostatek dobrovolníků na organizaci. Řešením je jiný termín – týden před, či po zatím navrhovaném datu (31. říjen - 3. listopad). Ale nemyslím si, že by došlo k takové změně, že by se končilo v Praze. Začátek zůstane tady a chci, aby to bylo na Pražském hradě. Pan prezident Pavel by si to přál taky, protože měl radost, že mohl na startu být.
Aby pak zase jezdci neskončili při přejezdu do Chuchle v zácpě. Je dostihové závodiště opět ve hře?
Mě hodně mrzelo, že nevyšlo Výstaviště, ale bohužel na Praze 7 není politická reprezentace nakloněna konání takového podniku. Ve finále jsem byl za Chuchli rád, protože splnila všechna očekávání. Tribuna, zázemí a dění bylo jako na dlani. Vím, že se objevila kritika, že jsme tam všechno vyasfaltovali, což nebyla pravda. Asfalt se dával jen na stávající komunikace a jen na dvou místech byl v úzkém pruhu přes trávník, pak se odstranil, vše jsme uvedli do původního stavu a asfalt zrecyklovali. Osobně bych Chuchli rád zopakoval.
Zmínil jste prezidenta Petra Pavla. Jaké je pro vás požehnání, že miluje motorsport?
Nesmírně si toho vážíme. A váží si toho i mezinárodní federace a promotéři – poprvé byl pan prezident na mistrovství světa v motokrosu v Lokti nad Ohří a protřelí promotéři, kteří pořádají závody po celém světě, z toho byli úplně na větvi. Říkali, že občas přijde ministr, poslanec, možná dvakrát někde premiér, ale prezident nikdy nikde! Je to obrovská morální podpora pro pořadatele i pro mladé jezdce, když se s nimi potká, potřese jim rukou. Motocykloví závodníci jako Oliver König, Filip Salač byli ze setkání s ním nadšení. Má i velký podíl na tom, že jsme mohli rallye odstartovat na Hradčanském náměstí. Troufnu si říct, že kdyby tam seděl jiný prezident, tak by to asi nešlo.
Pomáhá to i motorsportu, k němuž mají lidé hodně odlišný vztah – buď ho milují, nebo neuznávají?
Ano, symbolicky ukazuje, že motorsport není tak strašná věc, jak si někteří lidé myslí. Že dbá na udržitelnost. Pan prezident má velkou popularitu, a když lidé vidí, že podporuje motorsport, tak třeba názor změní. I jeho podpora pomohla, že přišlo tolik lidí do Chuchle a že se dostává do povědomí lidí.
Vy jste zároveň i manažer motocyklisty Filipa Salače, který v této sezoně pojede ve špičkovém týmu třídy Moto2 Marc VDS. Je to rok, kdy už musí ukázat, co v něm je?
Jsem takový jeho pseudomanažer, snažím se mu hlavně pomáhat.Byl jsem překvapený, že už po třech závodech minulé sezony začaly chodit nabídky od špičkových týmů i třeba od KTM Ajo, aby u nich jezdil. Nebylo to tak, že by někde obcházel a nabízel balík peněz, když ho vezmou. On si to místo vyjel, nemusí přinášet žádné prostředky, naopak ještě dostane velmi solidní plat. To je fáze kariéry, kam jsme ho jako Autoklub chtěli dostat. Nastávající sezona je první ze dvou. To byl rozhodující faktor, proč jsme se rozhodli, že půjde tam, ne do Ajo, kde mu nabízeli jednoletou smlouvu. Chtěl jsem, aby měl trochu volnější ruce a nebyl na něj takový tlak. Když máte jeden rok, musíte ze sebe vydat všechno.
Ale i tak asi chcete, aby vyhrával závody.
Očekává se od něj, že bude pravidelně jezdit na pódiu. Má týmového kolegu Tony Arbolina, od kterého se pak čeká titul. Filip to ale určitě jen tak nenechá a bude se snažit Tonyho porážet. Pokud se mu to povede, bude to pro Arbolina hodně studená sprcha. Filipova rozhodující sezona přijde v roce 2025, tam už bude on pod tím tlakem a bude potřeba, aby se prosadil. Já ale věřím, že se mu to povede už letos.
Dočká se někdy závodu v Brně? Zkrátka vrátí se tam po změně majitele okruhu MotoGP?
Jsem optimista. Jak jezdím po MotoGP či jednáních FIM, tak se mě všichni na Brno ptají a chtěli, aby se tam závody vrátily. Uměl bych určitě domluvit Dornu (promotér) a vím, že by se to povedlo. Že je to otázka roku, dvou. Problém je spíš na straně okruhu, kde je potřeba udělat investici do dráhy. Ale nemyslím si, že by to bylo zásadní pro finance. Musí se ale vymyslet financování celé MotoGP. Věřím, že se to s nějakou státní podporou dá, byť vím, že to byla v minulosti kontroverzní otázka. Ale jsem si jistý, že se akce pro Česko vyplatí. Ovšem musí chtít také majitel. Neznám jeho stanovisko, ale pokud by se rozhodl, že chce MotoGP zpátky, je to zcela reálné. Protože je škoda, že brněnský okruh upadá.
Máte ten pocit?
Loni se mě ptali na Brno ze světového vytrvalostního šampionátu WEC. Dala by se tam jet spousta krásných závodů. Když sleduji kalendář F1, kolikrát si říkám: ‚I ta formule by se v Brně dala.‘ Ano, je to obrovsky nákladná záležitost, ale… Třeba ve Spa prodali 350 tisíc vstupenek dva měsíce před začátkem. V Miami vydělal promotér 50 milionů dolarů. My máme výhodu geografické polohy, což se ukázalo při rallye. Kdyby se to správně uchopilo, tak by v Brně mohlo být nejen MotoGP, ale jednou i F1. To reálné je.
Zmiňujete financování. Dřív MotoGP naráželo, zda tomu byl nakloněný ten a ten politik, či nikoliv. Je teď výhoda, že má Národní sportovní agentura (NSA) přímo program „Významné akce mimořádné důležitosti“, což zpřehledňuje podporu?
Přesně tak. Předtím se hledala podpora mimo systém. Vždycky se čekalo, jestli se z rozpočtových rezerv nechá přemluvit nějaký politik. To je špatně, nemohlo to fungovat a bylo to kontroverzní. Pak se i v Brně podivně počítali diváci, a když se to vynásobilo cenou vstupenky, nevycházelo to. Teď je na to přímo program od NSA, které velmi pečlivě připravuje podklady, které následně posoudí a transparentně předává vládě ke schválení. I to může pomoct návratu MotoGP do Brna.