Hlavní obsah

Životní jízda! Čtyřkolkář Tůma dojel druhý. Pomohla mi zastávka na WC, tvrdí

Praha

Písky saúdskoarabské pouště Rub al-Chálí se proměnil ve stříbro a dosavadní nejlepší český výsledek na letošním Dakaru. Čtyřkolkář Zdeněk Tůma dojel na Rallye Dakar ve větrem poznamenané 10. etapě druhý. „Splnil se mi sen. Ani jsem si nepředstavoval, že tohle někdy dokážu. Porazil jsem největší hvězdy," zářil štěstím jezdec týmu BARTH Racing.

Foto: BARTH Racing

Čtyřkolkář Zdeněk Tůma má za sebou životní etapu na Dakaru.

Článek

Odměna za to, jak se pral s osudem a nevzdával se, Čtyřkolkáře Zdeňka Tůmu prakticky denně deptaly prasklé pneumatiky, musel měnit motor, brzdily ho problémy se spojkou a převodovkou. Teď se na Dakaru dočkal odměny v podobě životní jízdy, na kterou nikdy nezapomene. „Druhé místo mi vyhrála navigace. Foukal hrozný vítr a rozvířený písek zhoršoval viditelnost. Na jednom bodě začali všichni bloudit a nedokázali vybrat správnou cestu. Já ji našel nejrychleji," radoval se českokrumlovský rodák.

Pomohla mu ale i jedna netradiční věc. „Potřeboval jsem už hrozně moc na záchod. Držel jsem se skupinky motorkářů, ale pak jsem už prostě nutně musel udělat zastávku a nechal je radši ujet. Poté jsem se soustředil na přístroje a nenechal se nikým ovlivnit. Přesně jsem věděl, kde se nacházím a jel podle sebe. Naopak ostatní se vždycky drželi toho prvního, který je vedl špatně. Všichni kromě mě tam proto bloudili," smál se Tůma.

Maratonskou etapu poznamenal také docela silný vítr. Z plánovaných 534 měřených kilometrů se jich nakonec odjelo jen 223. „Organizátoři druhou část raději zkrátili. Chvílemi jsme jeli v písečné bouři. Cítil jsem velké tlaky, až to skoro tahalo nudle z nosu. Jakmile foukalo z boku, nebo proti, tak to bylo hrozný. Ale myslím, že by šlo i pokračovat. Jenže pár motorkářů mělo problémy a pořadatelé pochopitelně chtěli chránit zdraví závodníků," řekl člen týmu BARTH Racing.

I tak měli někteří jezdci při přejezdech dun velké problémy, dva dokonce skončili s poraněnými zády v nemocnici. „Člověk tady nesmí riskovat. Je potřeba dodržovat pravidla. Když nevím, co je za hranou duny a nevidím za horizont, je prostě nutné přibrzdit. Musí se jet hlavou a myslet na to, že může jít i o život," dodal Tůma.