Článek
Sedmá posádka zatím posledního ročníku Dakaru se dokonce k nadcházejícímu dobrodružství přihlásila až tři dny po uzávěrce. „Já byl smířený s tím, že nepojedeme, s ohledem na finanční situaci jsem si říkal, že musí zvítězit rozum nad chtíčem. Rozhodlo to, že jsme dostali od organizátorů nabídku a slevu na startovném, a nakonec se to ale dalo dohromady. Šetří se ale všude a nebude žádný hotel, jen stany,“ líčil Zapletal při setkání s novináři na pražském letišti.
Zájem pořadatelů jezdce Offroadsport týmu mile překvapil. „Je jasné, že kdybychom letos dojeli padesátí, tak se s námi nikdo nebavil. Ale už při zářijové Silk Way Rallye v Asii byl ze strany organizátorů vidět zájem,“ pochvaloval si Zapletal vydobyté renomé.
Vůz je po úpravách rychlejší
Na Nový rok bude stát sehraná dvojka na startovní rampě v Buenos Aires opět s Mitsubishi L200, které po své premiéře na Dakaru před třemi lety získala z muzea japonské automobilky v Portugalsku. S vozem kdysi absolvoval Dakar i Carlos Souza a Zapletal s Ouředníčkem letos byli překvapivě vůbec nejlepší posádkou se třemi diamanty na masce. „Vůz je stejný, ale prošel zásadními obměnami. Po změně pravidel je omezené sání vzduchu, máme nové brzdy i novou převodovku. Vůz by měl být celkově rychlejší a měli bychom stačit i těm nejlepším,“ poznamenal Ouředníček.
Podobně jako před minulým ročníkem jsou ale oba závodníci ve vytyčování cílů opatrní. „Byl bych spokojený, kdybychom obhájili letošní pozice. Chceme se motat vepředu, ale těžko říct nějakou číslovku,“ uvedl Zapletal. Díky letošnímu umístění se nicméně česká posádka dočkala nižšího startovního čísla. „Bude to malinko jednodušší, před námi nebude tolik strojů. Ale stačí malá chybička, propadnete se a startujete podle aktuálního pořadí. Je to spíš otázka prestiže,“ mávl rukou Zapletal nad tabulkou s číslem 309.
Na lákání do Afriky neslyšeli
Na trasu mezi Atlantikem a Tichým oceánem se Offroadsport tým vydá bez rychlé asistence, na níž se peněz nedostalo. Pomoc mechaniků tak bude možná jen v bivacích. „Kdysi jsem řekl, že na Dakar bez rychlé asistence už nikdy nepojedu. Bohužel je ekonomická situace taková, že jsme tuto věc museli škrtnout jako první. Malinko spoléhám na to, že nám v případě nouze pomohou jiní čeští závodníci. Loni naše asistence dotáhla do cíle Aleše Lopraise, tak snad mám pár plusových bodíků, které si mohu vybrat. Už jsem mu říkal, že mě může vzít do vleku a dokud bude lano v kuse, tak se ho budu držet,“ řekl se smíchem Zapletal.
Z pozměněné tratě, na níž účastníky hned v úvodu prověří náročné pouštní etapy, Zapletal obavy nemá. „Letos jsme absolutně nevěděli, do čeho jdeme. Nyní už si dokážeme za jednotlivými etapami zhruba představit, o čem to bude. Terénu se nebojím, je jedno jestli jedete pískem nebo hornatým terénem. Rozhodne výdrž techniky a zastavit vás může banální selhání vypínače za šestnáct korun,“ prohlásil.
Podobně jako další čeští závodníci, i Zapletal se ocitl v hledáčku pořadatelů soutěže Africa Race, která včera odstartovala v Portugalsku a 10. ledna skončí v senegalském Dakaru. „Kontaktovali nás. Soutěž je určitě zajímavá kvůli Africe, která je pro mnoho jezdců tím největším dobrodružstvím. Já jsem se stejným pořadatelem jel závod Peking - Petrohrad a to mě moc neoslovilo, bylo to jako když se partička kamarádů vydá na expedici. Nebylo to příliš zajištěné, organizace Dakaru je nesrovnatelná. Ani finančně by pro nás Africa Race nebyl žádná spása. Ušetřili bychom asi dvacet procent a hodnota závodu je zlomkem Dakaru. A navíc se mně v Argentině a Chile moc líbilo, rád se tam znovu podívám,“ uzavřel Zapletal.