Hlavní obsah

Zapletal proháněl s muzejním mitsubishi světovou špičku

PRAHA

Když odjížděl na svůj druhý Dakar, měl Miroslav Zapletal jediné přání: aby se celý Offroadsport tým vrátil z Jižní Ameriky živý a zdravý. A ani ve snu by jej nenapadlo, že na cílovou rampu v Buenos Aires vyjede se svým mitsubishi jako sedmý v pořadí. „Před závody jsem si nedával žádné cíle, účtuje se až po soutěži,“ vyprávěl ve čtvrtek odpoledne po příletu na ruzyňské letiště.

Článek

Zapletal si odbyl soutěžní premiéru na Dakaru před dvěma lety za volantem Mitsubishi Pajero a v cíli u Růžového jezera v senegalské metropoli byl v pořadí čtyřiapadesátý. A povzbuzen úspěšným zvládnutím celého maratónu začal záhy hledat konkurenčnější vůz.

„Byl jsem u Nissanu i jinde, nakonec ale padla volba na Mitsubishi L200. Věděli jsme o jednom kousku v Portugalsku, s nímž absolvoval Dakar Carlos Souza. Zjišťoval jsem, co a jak a nakonec jsem auto objevil v muzeu portugalského Mitsubishi!,“ líčil Zapletal, jak svůj soutěžní speciál objevil a nakonec i koupil.

S novým, resp. staronovým vozem se chystal již na minulý, jubilejní 30. ročník slavné soutěže. Organizátoři však závod - výročí nevýročí - z obavy před teroristickými útoky v Africe den před startem zrušili. „Nám to paradoxně pomohlo. Během roku jsme s autem absolvovali několik kratších závodů, během kterých jsme vychytali tři čtyři problematické věci. Africký Dakar bychom kvůli tomu možná ani nedokončili,“ vyprávěl Zapletal.

Po úspěšném vystoupení v Argentině a Chile by se nyní nebránil další obměně vozového parku. „Máme sice extovární vůz, který je ale čtyři pět generací zpátky. Chtěl bych lepší auto, ale těch, která si člověk může pořídit, je strašně málo. Ta nejlepší se ani nedají koupit, okruh je zúžený na dva tři vozy,“ nastínil.

Konkurence zdánlivě nedostižná

Když vyrážel na jižní polokouli, nedělal si Zapletal se svým navigátorem Tomášem Ouředníčkem a skromným týmem žádné velké plány. „Konkurence Volkswagenu, Mitsubishi a BMW je nedostižná. Za standardních podmínek je porazit nelze, to závodí jen sami se sebou. Dakar má ale ke standardu daleko,“ uvedl.

K překvapení všech pak dojel do cíle před vozy BMW i továrními vozy se třemi diamanty ve znaku. „Pro Mitsubishi byl neúspěch kombinací neštěstí a okolností. Oni sami jsou asi hodně překvapení. Měli čtyři špičkové vozy, čtyři špičkové piloty a dopadli takhle,“ pokrčil rameny nad výsledkem japonské automobilky.

Zapletal se po horším úvodu prokousával startovním polem vpřed a zastavil se až na šťastném čísle sedm. Ani on však nebyl cestou od Atlantiku k Tichému oceánu a zpět ušetřen horkých chvilek. „Třeba když vypadl interkom a musel jsem několik set kilometrů navigovat posunky,“ smál se při vzpomínce na prostocviky v kabině Ouředníček, který si odbyl dakarskou premiéru.

Související témata: