Článek
Lopraise ve druhé etapě potrápil nefunkční pohon všech čtyř kol a také divoká, bezmála čtyři sta kilometrů dlouhá jízda bez vypadlého čelního skla, takže posádka trpěla v oblacích prachu a létajících kamenů. Mechaniky v bivaku posléze čekala noční směna, která skončila až druhý den v šest hodin ráno. A frenštátský závodník si poté dojel pro druhé umístění na pódiu ve třech odjetých dílech soutěže s pětiminutovým odstupem od vítězného Rusa Karginova s kamazem. V průběžném pořadí se nejlepší český pilot posunul ze sedmé na pátou příčku, na vedoucího Nizozemce De Rooije ztrácí 45 minut.
„Z patnácté startovní pozice až na etapový bronz! Co dodat? Po pekelném zážitku z druhé etapy příjemné zpestření a druhé pódiové umístění během prvních tří etap," těšilo Lopraise, podle nějž úvod soutěže přesně naplňuje sliby organizátorů o náročnosti letošního Dakaru. „Musím uznat, že začátek Dakaru 2014 je prozatím nejsložitějším, co se týká náročnosti etap. Devastace posádek, šrotiště techniky a neustále se měnící pořadí napříč všemi kategoriemi je návrat ke kořenům Dakaru. Moc bych si přál, abychom tímto adrenalinovým sítem prošli až do cíle soutěže," poznamenal před startem do čtvrté etapy, která účastníky prověří na nejdelším měřeném úseku celé soutěže v délce 657 kilometrů.
Lopraisovu domněnku o hodně tvrdém startu soutěže bohužel nepřímo potvrdil motocyklista Jan Veselý startující v barvách týmu Bonver Dakar Project, který po pádu do kaňonu nemohl pokračovat. "Vypadl jsem. Spadl jsem do kaňonu, ze kterého nešlo vyjet. Stejně jako Faria, Patronelli a jiní. Nic mi není, ale stroj musí vytáhnout helikoptéra," vzkázal český závodník prostřednictvím sms zprávy.
Kolomý věří v sílu jedniček
V impozantní scenérii And se při čtyřech výjezdech nad tři tisíce metrů naopak dařilo Kolomému, čtvrtá příčka v etapě znamenala posun na jedenácté místo v průběžném pořadí kamiónů. "Jsme jedenáctí a na vítěze ztrácíme hodinu, minutu a vteřinu. Určitě to bude nějaké znamení. Tolik jedniček by přece mohlo vygenerovat další jedničky, ne?" smál se v cíli pilot týmu Tatra Buggyra.
Na rozbité trati v úterý potkal řadu posádek defekt a několikaminutové zdržení nabral i Kolomý, který musel opravovat utržené dofukování kol. „Závady většího technického rázu se nám ale naštěstí vyhnuly, což byl trochu div, protože trať byla strašně rozbitá," prohlásil trucku „Fatboy".
Konečný odstup pouhých šesti minut od Karginova Kolomého ke spekulacím o možném etapovém vítězství nepřivedl. „Vše se rozhodne až ve Valparaísu, takže nemá smysl přemýšlet nad tím, že jsme mohli vyhrát, kdybychom nezastavili. Tohle je maratónská soutěž, která je o sčítání časů. Na žádné kdyby se nehraje," dodal Kolomý.
Ve středeční čtvrté etapě čeká účastníky Dakaru cesta argentinskými pampami směrem na severozápad, po zahřívacím spojovacím úseku v délce 43 km čeká na závodníky vedví rozdělený měřený úsek v již zmíněné délce 657 km, což je nejdelší speciálka v programu slavné soutěže od roku 2005.