Článek
Kompletní sestava se okamžitě pustila do práce. Bylo třeba od pořadatelů vyzvednout Macíkův kamion, Brabcovu motorku i všechna doprovodná vozidla. Dakarský speciál Karel a bydlík, ve kterém má tým zázemí, byly nepojízdné a chvíli trvalo, než se je podařilo zprovoznit. Bydlík se následně ještě ztratil v dopravním provozu. Proto pak následoval raketový přesun posádky kamionu na shake down - dakarskou rozcvičku.
„Zajezdili jsme si a všechno zmákli, jak jsme potřebovali. Karel fungoval výborně, výkon i podvozek. Jsem strašně rád. Bylo to boží, zkusili jsme si i poposkočit. Už se těším až odstartujeme," popisuje Martin Macík.
Jan Brabec shake down vynechal a ušetřený čas věnoval odpočinku po náročné cestě a přípravám na technické přejímky. Těmi všechny týmové stroje prošly hladce během pátečního dopoledne. Předstartovní povinnosti tak tým zvládl na výbornou, v bivaku panuje skvělá nálada a všichni se těší na sobotní slavnostní pódium i nedělní start.
Ztratil se bydlík
Vyzvednutí závodních aut z přístavu po plavbě z Marseille bylo rychlým procesem. Žlutá auta českého týmu totiž zůstala na parkovišti jako úplně poslední. Řidiči pořadatelů ale nechali po přejezdech na Karlovi, závodním kamionu Martina Macíka, a bydlíku zapnutá světla, takže se kompletně vybily baterie a chvíli trvalo, než se auta týmovým mechanikům podařilo opět uvést do chodu.
Během přesunu z přístavu do bivaku se v čilém dopravním provozu Džiddy ještě stihl ztratit bydlík, když mu opět zazlobila baterka, a jako poslední auto týmové kolony s řidičem bez telefonu a navigace zůstal trčet na křižovatce. Zhruba hodinu trvalo, než ho zbytek výpravy vypátral a doprovodil na místo určení. Ale pak už šlo vše jako na drátkách.
Hodně zrádný povrch
Po šťastném shledání v bivaku následoval bleskový přesun závodního kamionu na shake down. Posádkám před startem umožňuje naposledy si vyzkoušet stroje přímo v místních podmínkách, naladit se na závod a především otestovat, zda dlouhá plavba na trajektu nezanechala na závodních speciálech následky, které by mechanici mohli ještě před startem odstranit.
Po zhruba hodinové jízdě navigátor František Tomášek hlásil: „Povrch je tu hodně zrádný, přechází z měkkého písku do tvrdého kamení. Skáčete přes dunu z písku do šutrů. Za hodinu jsme projeli snad veškerý terén, který můžete potkat. Jet v tom 500 kilometrů bude zajímavé. Ale Karel funguje fakt dobře. Zatím jsme nepoznali jeho limity."
Technické přejímky zdolány
V pátek byly na programu přejímky. Už v Marseille týmy absolvovaly první část technických kontrol, kde bylo nutné na auta i motorku umístit samolepky pořadatele. Závodní stroje se vážily, kontrolovalo se vybavení pro uchycení navigačních přístrojů a další nezbytnosti. Ale druhá část prověrek, zahrnující školení k GPSkám, administrativní povinnosti, ověření plateb a dokladů, lékařské prohlídky nebo oficiální focení jezdců pro potřeby organizátorů, čekala až v pátek.
Součástí rutinního procesu, který šéf týmu Martin Macík starší absolvoval už po osmnácté. Letos však byla i podrobná přednáška, jak na trati postupovat v případě pomoci zraněným závodníkům. I díky letitým zkušenostem kamion, motorka i doprovodná vozidla prošly bez zásadních komplikací. Čas zbývající do neděle mechanici věnují kontrole závodních strojů, jezdci poslednímu odpočinku, aby bylo na dlouho očekávaný start Dakaru 2020 vše perfektně připraveno.