Hlavní obsah

Vybili mu Karla... Macík s kamionem přesto poposkočil

Džidda

Kompletní tým Big Shock Racing se sešel v Džiddě, odkud již v neděli odstartuje 42. ročník Rallye Dakar. Pilot kamionu Martin Macík se svým navigátorem Františkem Tomáškem už se pár dní aklimatizovali na místě. A ve čtvrtek se konečně přivítali i s motocyklistou Janem Brabcem, palubním mechanikem Davidem Švandou a dalšími členy výpravy.

Foto: Big Shock Racing

Macíkův kamion v akci.

Článek

Kompletní sestava se okamžitě pustila do práce. Bylo třeba od pořadatelů vyzvednout Macíkův kamion, Brabcovu motorku i všechna doprovodná vozidla. Dakarský speciál Karel a bydlík, ve kterém má tým zázemí, byly nepojízdné a chvíli trvalo, než se je podařilo zprovoznit. Bydlík se následně ještě ztratil v dopravním provozu. Proto pak následoval raketový přesun posádky kamionu na shake down - dakarskou rozcvičku.

„Zajezdili jsme si a všechno zmákli, jak jsme potřebovali. Karel fungoval výborně, výkon i podvozek. Jsem strašně rád. Bylo to boží, zkusili jsme si i poposkočit. Už se těším až odstartujeme," popisuje Martin Macík.

Jan Brabec shake down vynechal a ušetřený čas věnoval odpočinku po náročné cestě a přípravám na technické přejímky. Těmi všechny týmové stroje prošly hladce během pátečního dopoledne. Předstartovní povinnosti tak tým zvládl na výbornou, v bivaku panuje skvělá nálada a všichni se těší na sobotní slavnostní pódium i nedělní start.

Ztratil se bydlík

Vyzvednutí závodních aut z přístavu po plavbě z Marseille bylo rychlým procesem. Žlutá auta českého týmu totiž zůstala na parkovišti jako úplně poslední. Řidiči pořadatelů ale nechali po přejezdech na Karlovi, závodním kamionu Martina Macíka, a bydlíku zapnutá světla, takže se kompletně vybily baterie a chvíli trvalo, než se auta týmovým mechanikům podařilo opět uvést do chodu.

Během přesunu z přístavu do bivaku se v čilém dopravním provozu Džiddy ještě stihl ztratit bydlík, když mu opět zazlobila baterka, a jako poslední auto týmové kolony s řidičem bez telefonu a navigace zůstal trčet na křižovatce. Zhruba hodinu trvalo, než ho zbytek výpravy vypátral a doprovodil na místo určení. Ale pak už šlo vše jako na drátkách.

Hodně zrádný povrch

Po šťastném shledání v bivaku následoval bleskový přesun závodního kamionu na shake down. Posádkám před startem umožňuje naposledy si vyzkoušet stroje přímo v místních podmínkách, naladit se na závod a především otestovat, zda dlouhá plavba na trajektu nezanechala na závodních speciálech následky, které by mechanici mohli ještě před startem odstranit.

Buggyra v dějišti Dakaru

Po zhruba hodinové jízdě navigátor František Tomášek hlásil: „Povrch je tu hodně zrádný, přechází z měkkého písku do tvrdého kamení. Skáčete přes dunu z písku do šutrů. Za hodinu jsme projeli snad veškerý terén, který můžete potkat. Jet v tom 500 kilometrů bude zajímavé. Ale Karel funguje fakt dobře. Zatím jsme nepoznali jeho limity."

Technické přejímky zdolány

V pátek byly na programu přejímky. Už v Marseille týmy absolvovaly první část technických kontrol, kde bylo nutné na auta i motorku umístit samolepky pořadatele. Závodní stroje se vážily, kontrolovalo se vybavení pro uchycení navigačních přístrojů a další nezbytnosti. Ale druhá část prověrek, zahrnující školení k GPSkám, administrativní povinnosti, ověření plateb a dokladů, lékařské prohlídky nebo oficiální focení jezdců pro potřeby organizátorů, čekala až v pátek.

Součástí rutinního procesu, který šéf týmu Martin Macík starší absolvoval už po osmnácté. Letos však byla i podrobná přednáška, jak na trati postupovat v případě pomoci zraněným závodníkům. I díky letitým zkušenostem kamion, motorka i doprovodná vozidla prošly bez zásadních komplikací. Čas zbývající do neděle mechanici věnují kontrole závodních strojů, jezdci poslednímu odpočinku, aby bylo na dlouho očekávaný start Dakaru 2020 vše perfektně připraveno.

Související témata: