Článek
Den volna znamená i sčítání ztrát. Ze sedmnácti českých posádek, které na Nový rok odstartovaly z Buenos Aires, vyrazí v neděli do druhé půlky motoristického dobrodružství pouhých osm. „Každý den někdo z našich favoritů vypadne,“ říkal nespokojeně Jiří Janeček z Czech Dakar Teamu, který si stěžoval na zbytečně náročné úseky v poušti Atacama a jenž zůstal jako jediný český zástupce v klání automobilů. Velice nešťastně skončila pouť pro jeho kolegu Miroslava Zapletala, který v pátek havaroval se svým mitsubishi takovým způsobem, že se musel v Santiago de Chile podrobit operaci páteře.
Mimo hru jsou dávno ambiciózní „tatrováci“ Aleš Loprais a Tomáš Tomeček. Nejede už ani jejich kolega Marek Spáčil, a tak posledním pilotem se značkou Tatra bude ve druhé polovině vytrvalostní soutěže nováček Martin Kolomý. Pojede už ovšem s obrovskou ztrátou a bez šance na přední umístění, a tak pozornost českých fanoušků bude nejvíce upřena na Liaz Martina Macíka, který odstartuje do osmé etapy na čtvrtém místě.
Jediným zástupce české čtyřkolkářské školy zůstane po odstoupení Josefa Macháčka a jeho kolegy z KM Racingu Martina Plechatého Oldřich Bražina. Nejvíc Čechů – čtyři - zůstalo mezi motorkáři. Kvůli diskvalifikaci však skončil nejzkušenější z nich Martin Macek. Velice smutný byl v pátek večer Ivan Jakeš. Slováka v barvách KM Racingu, který byl v té době na skvělém devátém místě, zastavil kámen v řetězu. Došlo k havárii, při níž poničil motocykl KTM, rozbil navigaci a nemohl dál pokračovat. „Já jsem ale smolař,“ láteřil Jakeš, když večer dorazil ve sběrném voze.
Den soutěžní přestávky neberou jezdci ani tak jako odpočinek a některým je dokonce proti srsti. „Myslím, že mě rozhodí z rytmu,“ přemítal motorkář KM Racingu David Pabiška. „Volno jsme ale nakonec využili k výměně motoru mé yamahy.“ Ani Macíkovi se restday dvakrát nezamlouvá. „Kluci dělali hodně na kamiónu, ale mě připadá, že den proflinkám. Pamatuji se, že si pak ráno před etapou připadám jako rozlámaný,“ kroutil hlavou.
Nejradikálněji se k volné sobotě vyjádřil Macíkův navigátor Josef Kalina. „Volný den nemám rád. Člověk vypadne ze zaběhnutého tempa a pak se mu do auta vůbec nechce,“ vyprávěl. „Chápu, že je volno potřeba. Lidi si musí víc odpočinout než když se jede každý den a stroje zase vyžadují důkladnější údržbu. Stejně mám ale vždycky obavy, že se při revizi na velkou závadu nepřijde a při běžných kontrolách se něco zanedbá, což nás pak může zaskočit. Prostě volný den by podle mě nemusel být,“ dodal velezkušený dakarský harcovník.