Článek
První erzeta úvodního podniku MS se jela na suchém asfaltu a nebylo velkým překvapením, že nejrychleji měřeným úsekem prolétl se svým citroënem pětinásobný vítěz Monte Carla Loeb. O pouhou sekundu zpět byl naopak překvapivě Španěl Dani Sordo s vozem Mini.
Už na druhé vložce ale čekaly nástrahy v podobě sněhu a ledu a začala tradiční loterie pneumatik. Jak Loeb, tak Latvala zvolili diagonální mix hladkých gum a pneumatik s hřeby, Francouz ale sáhl po měkké směsi, zatímco Fin po super měkké.
A výsledek? Ohromující! Latvala porazil osminásobného mistra světa o 52 sekund a ze čtvrtého místa se vyšvihl do čela s náskokem půl minuty. "Nikdy jsem na takové kombinaci gum nejel, ale Petter (Solberg) to už v minulosti otestoval a prohlásil, že to bude OK. Bylo to perfektní rozhodnutí," pochvaloval si finský pilot spolupráci s novým parťákem. Solberga skvělá volba pneumatik vynesla na třetí příčku s desetisekundovým mankem na druhého Loeba.
Ogier je se škodou čtvrtý
Ve třetí erzetě opět triumfoval Loeb, Latvala byla ale pomalejší jen o čtyři desetiny sekundy a stále tak držel v čele půlminutový náskok. V poslední erzetě prvního dne ale spláchla servis Fordu studená sprcha. Zatímco při dopoledním průjezdu Fin zářil, odpoledne vylétl z tratě, obrátil vůz přes střechu a se soutěží se rozloučil, protože v Monte Carlu neplatí pravidlo superallye. Posádka z karambolu vyvázla bez zranění.
Poničený ford Latvaly na Rallye Monte Carlofoto: ČTK/AP
Loeb jel naopak bezchybně a po prvním dnu vede s náskokem více než jedné minuty. Na již téměř suché trati se trápil s Solberg, jehož taktika s polovinou ohřebovaných gum tentokrát nefungovala, a na druhou příčku se vrátil Španěl Dani Sordo s vozem Mini.
"Tentokrát jsme zvolili pneumatiky lépe než jezdci Fordu. Přilnavost byla dobrá," pochvaloval si Loeb. Výborně si vede bývalý týmový kolega francouzského jezdce Sébastien Ogier. Při svém premiérovém startu za tým Volkswagen, který vstoupí se svým speciálem do MS v příští sezóně, jede Loebův krajan s vozem Škoda Fabia S2000 na čtvrtém místě.
Prokop se probíjel z 19. místa
Bývalá jednička Fordu a současný parťák Loeba Mikko Hirvonen byl při svém prvním startu s citroënem na průběžném pátém místě, ve čtvrté erzetě měl ale po drobné kolizi se zídkou potíže s brzdami a o jednu příčku si pohoršil.
Čech Martin Prokop startující se speciálem Ford Fiesta WRC ve druhé rychlostní zkoušce vyjel mimo trať, ztratil přes čtyři minuty a spadl až na 19. pozici. V následujících vložkách své umístění o něco vylepšil, ze třinácté pozice ale ztrácí na Loeba už sedm a půl minuty. "Podmínky byly poměrně zrádné a čelil jsme spoustě nových věcí. Každopádně už se těším na zítřek," komentoval Prokop úvodní den v Monte Carlu.
Slavná soutěž, která se do MS vrátila po čtyřleté přestávce, pokračuje ve čtvrtek. Jezdce ve druhé etapě čeká šest měřených úseků v celkové délce bezmála 132 km. Úvodní podnik šampionátu končí v neděli.
Rallye Monte Carlo – po 1. etapě | |
1. Loeb, Elena (Fr., Mon./Citroën DS3 WRC) | 1:30:30,1 hod. |
2. Sordo, Del Barrio (Šp./Mini John Cooper Works WRC) | +1:04,2 min. |
3. P. Solberg, Patterson (Nor., Brit./Ford Fiesta RS WRC) | + 1:05,2 |
4. Ogier, Ingrassia (Fr./Škoda Fabia S2000) | +2:21,1 |
5. Novikov, Giraudet (Rus., Fr./Ford Fiesta RS WRC) | +2:26,5 |
6. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Citroën DS3 WRC) | +2:30,0 |
7. Delecour, Savignoni (Fr./Ford Fiesta RS WRC) | +2:49,9 |
8. Campana, De Castelli (Fr./Mini John Cooper Works WRC) | +4:09,7 |
9. Tanak, Sikk (Est./Ford Fiesta RS WRC) | +4:14,0 |
10. P-G Andersson, Axelsson (Švéd./Proton Satria S2000) | +4:33,8 |
... | |
13. Prokop, Hrůza (ČR/ Ford Fiesta RS WRC) | +7:31,3 |