Článek
Motocykly:
Martin Michek (KTM)
Jede šestý Dakar, dvakrát už byl desátý, což je pro jezdce ze soukromé stáje v nabité kategorii… „Magický úspěch,“ řekne sám. „Jsem cílevědomý. Byl jsem dvakrát vicemistrem světa v motokrosu, chci se posouvat. Když sednu za řídítka a chytnu madla lásky, jedu od prvních vteřin raketu. Chci a chci hodně. A to je právě to, co mi dává šanci proti továrním týmům.“
Jan Brabec (KTM)
V 41 letech míří na svůj osmý a taky poslední Dakar, protože po něm ukončí závodní kariéru. Na rallye se pak už chce vracet jen jako šéf stáje. „Už vím, že žádný výsledek neudělám, což si musí každý umět přiznat. Budu působit jako podpora pro jezdce, kteří se tam budou chystat. Už jsme dokonce založili tým,“ říká pilot, jehož maximem je 23. místo z roku 2022.
Milan Engel (KTM)
Na závodu pojedenácté, tudíž už má „razítko“ dakarské legendy. Maximem je 15. místo z roku 2019. „Už jsem trošku mazák. Jedu si to tam užít, ale nechci se lajdat, chci i urvat výsledek. Naposledy jsem byl v polovině 19., což se mi dřív nikdy nepovedlo. Kdybych na to teď navázal, bylo by to skvělé.“
Martin Prokeš (KTM)
Bývalý hokejista loni prožil dakarskou premiéru, teď má český endurový šampion už vyšší ambice. „První ročník byl na dojetí, letos bych chtěl pokořit třicítku. Mám na to, protože na tom makám celý rok. Ale čeká nás 14 dní pekla.“ Stejně jako Michek a Engel patří do silné české stáje MRG.
David Pabiška (KTM)
Česká dakarská legenda – pojede již pošestnácté, popáté bude bojovat v kategorii Original by Motul, která je určena jezdcům bez asistence. Ti si opravují motorky sami a přespávají ve stanech. „Stále k tomu ale přistupuji s velkým respektem a jako ke sportu. Dakar už není dobrodružství, jak se říkalo, když jsem začínal.“ Maximem 49letého jezdce je 18. místo z roku 2014. O dva roky dřív byl ale 12. coby navigátor v kamionu Jaroslava Valtra.
Jiří Brož (KTM)
Úspěšný podnikatel, jehož firma má roční více než miliardový obrat, si plní ve 44 letech klukovský sen. „Vím, že mě čeká něco extrémního a nebezpečného, ale poctivě se připravuji, abych maximalizoval své šance na dosažení cílové rampy závodu, a také na dobrý výsledek,“ tvrdí Brož, který má flek ve špičkovém týmu BAS. Loni tu v kategorii Klasik závodil jeho syn Josef.
Dušan Drdaj (KTM)
Loni překvapoval, než ho při premiéře v šesté etapě zastavila proražená palivová nádrž. I tak 26letý motokrosař nabral zkušenosti. Odešel z týmu MRG a společně s Romančíkem vytvořili Cajdašrot Dakar tým. Cílem je dojet. „Když bude lepší výsledek, bude to třešnička na dortu. Naposledy jsem si dokázal, že jde jezdit do 20. místa, s tím bych byl hodně spokojený. Když budu mít doma medaili jako finisher a do 30. místa, budu strašně rád.“
Jaromír Romančík (KTM)
Loni kvůli technickým problémům nedokončil, teď sháněl motorku na poslední chvíli. Pojede v kategorii bez asistence. „Loni jsem byl přemotivovaný, zbytečně jsem bláznil, spadl jsem už na prologu. Pak jsem měl černo před očima a chtěl všechno dohnat. Letos chci jet tak, abych se do toho postupně dostával. Bude to dost náročné, bude to celé na mně a bude to velké dobrodružství. Jsem zvědav, kam až se sám dostanu, jak na tom budu psychicky.“
Adam Peschel (Husqvarna)
Je filmovým kaskadérem, jehož triky a bláznivé kousky na motorce zpestřily nejeden biják. Dělá i motocyklové exhibice a má školu, ve které učí lidi správně jezdit na motorce. Teď je před ním první dakarský start. „Mým úkolem je lidi šokovat, tak jsem chtěl udělat něco působivého, což Dakar je. Cílem je dojet a úspěchem by bylo být v první padesátce. Nejtěžší bude navigace.“
Auta:
Martin Prokop, Viktor Chytka (Ford)
Za deset let se propracoval ve světovou hvězdu, loni tu byl pátý, což je v této kategorii české maximum a pro soukromníka úctyhodný kousek. Může se posunout ještě výš? „Když se podívám na startovní listinu, říkám si: ‚Není žádná šance být v desítce.‘ Ale všechno je možné. Dakar není jen o autě. Je o chybách, které děláte, a o tom, jak velké ty chyby jsou. Můžeme bojovat o dobrý výsledek.“
Karel Trněný, Václav Pritzl (Ford)
Je na svém čtvrtém Dakaru, z toho potřetí v kategorii aut. Loni překvapil 23. místem, i proto byl zklamaný, že mu pořadatelé dali až číslo 249. Po jeho boku bude poprvé na slavné rallye 52letý Václav Pritzl. „Byl to můj sen a jsem si jistý, že musím být nejstarším nováčkem na Dakaru! Naším cílem je rallye dokončit a dokázat, že loňský výsledek nebyl náhodný,“ říká navigátor.
Kamiony:
Martin Macík, František Tomášek, David Švanda (Iveco)
V 35 letech na Dakaru potřinácté, pojedenácté jako pilot, a zároveň jako obhájce loňského titulu. Pojede s novým kamionem, který dostal přezdívku Bohouš, jeho tým MM Racing na závod dodal devět vozů. „Říká se, že obhajovat titul je horší než ho získat. Já s tím naprosto souhlasím. Když už vyhrajete, tak buď uspějete v blízkém startu kariéry, kdy jste schopní říct, že je to překvapení. Nebo děláte vše pro to, abyste uspěli, a po dlouhých letech je to zadostiučinění, což byl náš případ. V obojím ale zjistíte, že udělat to znovu je hrozně náročné. Už jsme těch Dakarů dost odjeli a víme, že tenhle bude úplně jiný.“
Aleš Loprais, David Křípal, Darek Rodewald/Pol. (Iveco)
Bude to jeho 19. Dakar, čímž vyrovnal bilanci svého slavného strýce Karla. Loni skončil druhý, což je maximum. Změnil auto i navigátora, teď vedle něj sedí David Křípal, někdejší spolujezdec Tomáše Ouředníčka. „Přejeme si být šťastně v cíli jako nejlepší. Jak znělo motto Karla: ‚Ve zdraví zvítězit‘. Věřím sám sobě a rychlosti, kterou máme.“
Martin Šoltys, Tomáš Šikola, Vlastimil Miksch (Tatra)
Loni ho o start připravila nehoda při lyžování, teď je před ním sedmý start, nejlépe byl šestý v roce 2023. „Na Dakar jede každý vyhrát a já nebudu říkat, že to tak není. Věřím, že na to máme připravené auto, a pokud bych byl v cíli v první trojce, budu hodně spokojený,“ říká Šoltys, který pojede s vozem Tatra Buggyra EVO3.
Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec, Bartlomiej Boba/Pol. (Tatra)
Po zdravotních problémech a loňské absenci se poosmé vrací na start. Jeho vůz prošel vývojem, tým se zaměřil na lepší rozložení hmotnosti. „Cílem není nutně dosáhnout nejvyššího umístění, ale shromáždit co nejvíce dat o tom, jak se nový kamion chová v nejtěžších podmínkách. Skvělým úspěchem by bylo skončit do desítky,“ říká Vrátný, jehož maximem je devátá příčka.
Karel Poslední, Lukáš Kvasnica, Filip Škrobánek (Tatra)
Před premiérovým Dakarem Poslední s úsměvem říká: „Cíl je jednoduchý, nebýt poslední.“ Pilot týmu Buggyra letos absolvoval několik menších soutěží včetně Marocké rallye. „Chceme dojet a sbírat zkušenosti.“
Dušan Randýsek, Victor Bouchwalder/Fr., Laurent Lalanne/Fr. (MAN)
Na Dakaru podeváté, potřetí pojede jako rychlá asistence. Jeho úkolem není závodit, ale být k ruce hvězdám z kategorie aut – Sainzovi, Romovi, Ekströmovi. „Máme skvělý kamion, letos o něco lehčí, a jsme sehraný tým. To jsou důvody, proč si nás Ford vybral jako podpůrný tým, neboť víme, co děláme,“ říká Randýsek.
Tomáš Tomeček, Ard Munster/Niz., Niccolo Funaioli/It. (Tatra)
Další česká legenda Dakaru. Při svém prvním v roce 1995 byl navigátorem vítězného Karla Lopraise, sám byl v roce 2003 druhý. Později vítězil v závodě Africa Eco Race, který vede po stopách původního Dakaru. Teď pojede svůj 18. Dakar s asistenčním kamionem, který pojme až tunu náhradních dílů. „Cílem je pomáhat ostatním v poušti.“
Klasik
Barbora Holická, Lucie Engová (Citroën 2CV)
Už loni budily v dakarském bivaku pozornost svou pestrobarevnou „kachnou“ čili Citröenem 2CV. Teď se ženská posádka, ve které je i sestra Tomáše Engeho, vrací a jejich veteránský vůz má silnější motor. „Chceme opět dojet do cíle a být rychlejší než v roce 2024,“ říká Holická.
Ondřej Martinec, Jiří Kopřiva (Toyota Land Cruiser)
Loni Martinec těsně před startem musel na operaci srdce, teď měl původně jet se svou partnerkou Olgou Roučkovou. Jenže ta s ním očekává potomka, termín má právě v době závodu, a tak Martinec musel vzít náhradu. „Jsem zvědavá, jak se prtě rozhodne. Možná tatínek na Dakaru protne cíl a pak pojede z letiště rovnou pro nás do porodnice,“ říká Roučková.
Jiří Bárta, Petr Švec (Mitsubishi Pajero)
Dakar si zamiloval a hltal už jako kluk, teď na něj poprvé míří, a tak je hlavním cílem dokončit.
Jan Vinš, Filip Bajora (Mitsubishi Pajero)
Podruhé na Dakaru. „Minulý rok jsem měl dobré i špatné zážitky. Bylo to náročné, protože jsme jeli bez servisu, teď ho budeme mít. Hlavním cílem je si to užít, dojet do cíle bez problémů a samozřejmě se snažit o co nejlepší výsledek.“
Igor Pazdera, Olga Lounová, Milan Holáň (Tatra 815)
Patří do týmu Aleše Lopraise a pojedou s replikou legendární Tatry Puma, s kterou Karel Loprais třikrát Dakar vyhrál. „Je to boží auto. Měl jsem z něj strach, ale jede se s tím moc krásně,“ říká Pazdera před svou premiérou. Jeho navigátorkou bude zpěvačka Olga Lounová, která se na Dakar vrací po třech letech. „Je to absolutně splněný sen a životní zázrak. Výhodou je, že už jeden Dakar mám za sebou, protože poprvé jste tam jak Alenka v říši divů,“ popisuje.
Jiří Husek, Lubomír Dočkal, Dominik Holáň (Tatra 815)
Další posádka z Lopraisovy party. Ta pro změnu jede s replikou „hasičáku“, další úspěšné tatry. „Velké cíle si nechceme dávat. Jsme hrdí, že to můžeme odjet s tou typickou tatrou,“ říká Husek.