Hlavní obsah

Trumfy čtyřkolkáře Tůmy pro Dakar: skvělá navigace a velká vůle

Čeká ho čtvrtá účast na Dakarské rallye. V předchozích třech ročnících si Zdeněk Tůma prožil své, vždycky však dojel do cíle. Přitom před dvěma lety mu v Saúdské Arábii pětkrát praskla pneumatika a ve tmě bloudil pustinou. Z ní mu pomohl dostat jeho skvělý orientační smysl, na který bude český jezdec na čtyřkolce opět sázet. „Už od dětství mě bavilo například v nějakých hrách na základní škole chodit podle buzoly. Na turistických túrách jsem nikdy nezabloudil," prohlásil Tůma z týmu BARTH Racing. S týmem odcestoval na start pouštní soutěže 27. prosince.

Foto: BARTH Racing

Čtyřkolkář Zdeněk Tůma je připravený na další ročník Dakaru.

Článek

Je známý svojí nezdolnou vůlí dojet do cíle etapy. To ukázal před dvěma lety, kdy se doslova plahočil pouští. V jednom dni mu totiž na čtyřkolce odešla spojka a v terénu mohl jet maximální rychlostí 40 km/h, na silnici pak šedesátkou. Devadesát kilometrů zvládl urazit za šest hodin, dunám se musel vyhýbat, protože by je nevyjel. „Potkával jsem pastevce a ptal se jich na cestu, bloudil jsem ve tmě. Naštěstí byl úplněk, bylo celkem vidět," popisoval Tůma asi nejintenzivnější zážitek z Dakarské rallye.

Dokonce u něj přistál vrtulník od organizátorů a nabídl mu pomoc. Tu však český závodník odmítl, protože by to znamenalo konec v soutěži. „Byla to jedna z nejtěžších zkoušek mé závodní kariéry. Snad něco podobného neprožiju také v nadcházejícím ročníku," přál si Tůma, který letos na čtyřkolce Yamaha Raptor natrénoval asi 100 hodin a zúčastnil se několika závodů. V domácím šampionátu off-road maratonů vždy skončil ve své kategorii na stupních vítězů, zvládl ujet nejvíce kilometrů. Patřil ke špičce. Byl také ve Španělsku, kde si vyzkoušel airbagovou vestu. V Andalusii dojel pátý.

Co se týče terénu, tak se českokrumlovský rodák těší nejvíce na písčité rovinaté cesty. „Duny moc nemusím, nemůžu na nich tolik trénovat," popsal Tůma, který však má při jejich zdolávání strategii. „Záleží na velikosti. Mírné duny se dají najíždět bokem a pak se na vrcholu podívat, co za nimi je. Tím člověk neztrácí tolik rychlost. Když duna ohromná, nevyhnu se tomu, že je potřeba jí najet trochu rovně a vrchol přeskočit. I když se trochu riskuje," konstatoval člen týmu BARTH Racing.

Foto: BARTH Racing

Čtyřkolkáž Zdeněk Tůma se těší na start dalšího ročníku Rallye Dakar.

S radostí uvítal informaci o tom, že v nadcházejícím ročníku tolik dun nebude. „Půjde asi o patnáct procent dun, což mi bude vyhovovat," dodal.