Článek
„Když jsem musel v Belgii do nemocnice, bál jsem se, že sezóna pro mě skončila,“ vzpomíná na karambol z 22. června, při němž vůz vyletěl v tréninku na pátý podnik seriálu v levotočivé zatáčce ze silnice a stranou navigátora tvrdě narazil do příkopu. Přesto chtěl jet soutěž, jenže upnout se do pětibodového bezpečnostního pásu představovalo muka. „Pravé rameno strašně bolelo. Až se mi dělalo nevolno. Blesklo mi hlavou, že mám zlomenou klíční kost a sezóna skončila,“ líčí Starý v Ponto Delgado, kde je servisní park šestého dílu šampionátu.
Start držitele Zlatého volantu pro nejlepšího navigátora loňského roku byl však dlouho na vážkách. Z Belgie rychle odcestoval domů, aby zahájil léčbu. Start na Bohemia rallye, domácí soutěži Škody během prvního červencového víkendu, byl vyloučen. Přitom posádka Kopecký - Starý měla být hlavním adeptem na výhru.
„Trpěl jsem celý víkend doma u internetu. Už ne bolestí, ale smutkem. Moc jsem se těšil, a pak zůstal jen v křesle v obýváku,“ vypráví Starý. Už však věděl, že při bitvách na ostrově Sao Miguel chybět nebude.
„V době Bohemky jsem začal s tréninkem. Rychle jsem v objemu přitvrzoval. Říkal jsem si, že jestli mi má rameno rupnout, tak ať se to stane hned než později v autě,“ říká Starý. „Strach mít nebudu,“ ujišťuje navigátor, že obavy ho limitovat nebudou.
Přitom na českou posádku bude enormní tlak. Posádka KopeckýStarý by letos v IRC měla navázat na loňský triumf Fina Hänninena, který s Fabií S2000 ovládl celý šampionát i díky třem výhrám. Česká dvojice letos zatím na triumf čeká. „Předloni jsme byli na Azorech druzí, loni jsme v poslední erzetě havarovali z prvního místa. Snad na třetí pokus vše klapne,“ přeje si Starý před soutěží na šotolinových cestách, které jsou však hodně zrádné. „Často v kopcích mrholí nebo vjedete do mraků a viditelnost je na pár metrů,“ popisuje Starý.
Rychlostní zkoušky vedou po hřebenech hor či na okrajích vyhaslých sopečných vulkánů. Jsou lemovány strmými pastvinami, jindy pod propastí číhá jezero. „Erzety skutečně působí hrůzostrašně. Ale v autě není přes náspy podél trati dolů vidět, takže si riziko nepřipouštíme,“ směje se Starý, jenž s Kopeckým absolvoval v pondělí test Fabie S2000 přímo na místě.