Článek
Peschel od šéfa týmu Vrátného sklidil uznání. „Být v první padesátce mezi motorkami, to je jako dojet ve dvacítce v kategorii osobních aut a v top deset mezi kamiony,“ řekl Vrátný, který s polským navigátorem Bartekem Bobou a mechanikem Jaromírem Martincem dovezl svůj tatrovácký speciál FF7 4×4 NewGen do cíle na deváté pozici, čímž vyrovnal své nejlepší umístění z roku 2023.
„Dojeli jsme, to je pro nás důležité. Sedmička je úplně nové auto, které jde proti všem, protože drtivá většina kamiónů má nos, zatímco naše kabina má tvar trambusu. Báli jsme se technických problémů, ale byly minimální. Největší nás postihly ve dvojitých etapách v dunách, kde jsme také nejvíce ztratili,“ popsal Vrátný.
Zklamaný ale nebyl, přestože na vítězného Martina Macíka ztratil v cíli nakonec téměř čtyřiadvacet hodin. „Vůbec ne, protože my jsme na Dakar nejeli vyhrát. Po tom asi sedmihodinovém zpoždění v dunách jsme se uklidnili a výsledkem je top deset, což je fantazie. Konstruktér Jirka Fišer odvedl neuvěřitelnou práci. Máme úplně nové auto, to dnes už nedělá nikdo. Řešíme si na něm kompletně všechno sami a tím se odlišujeme,“ líčil Vrátný.
Rallye Dakar 2025
Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostila Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čekalo celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.
Jeho tatrovácký speciál v létě pokřtil na festivalu Colours of Ostrava prezident České republiky Petr Pavel, který dorazil i do dějiště rallye. „Pro všechny české týmy to byla výjimečná událost. Přijel na soukromou návštěvu, ale u hlavy státu to asi úplně nejde. Program se mu hodně změnil, měl povinnosti, takže jsme o něm moc nevěděli,“ líčil Vrátný.
„Všichni byli ale unešení, že je to úplně normální člověk, který nemá žádné speciální požadavky. Chodil po všech týmech, hodně fotil, spal ve stanu. Když jsme jeho stan ukázali královské ochrance, tak si myslela, že si s nich děláme srandu,“ popisoval Vrátný.
Cíl do dalších let má jasný. Vyladit tatru tak, aby byla schopná porazit bohatší soupeře. Letošnímu závodu dominovalo Iveco, které pilotoval jak vítězný Čech Martin Macík, tak třetí Aleš Loprais. Vrátný s tatrou dojel jako třetí Čech. „Máme popsanou celou A čtyřku věcmi, které chceme na autě vylepšit. Naším snem je postavit takové auto, které Dakar zase vyhraje,“ usmál se Vrátný.
Už příští rok by nejen jemu mohla na Rallye Dakar přibýt silná konkurence v podobě ruských kamazů, které kvůli ruské agresi na Ukrajině tři roky nesměly startovat. Vrátný se kloní k názoru, že pokud válka bude pokračovat, měl by trvat i zákaz.
„Slyšel jsem spoustu argumentů, včetně toho, že politika do sportu nepatří. Sponzorem Kamazu jsou ale ruské státní firmy a tím je to propojené. Kluky z Kamazu znám osobně, mám mezi nimi kamarády a jsou to fajn kluci. Ale jsme reprezentanti určité země a musíme to tak vnímat. Jsem rád, že to nemusím rozhodovat já,“ řekl Vrátný.