Hlavní obsah

Tradice velí bojovat o prvenství, říká před odjezdem na Dakar Aleš Loprais

Při svém prvním vystoupení v roli pilota vyválčil na slavné Rallye Dakar třetí místo. Na startu proslulého pouštního dobrodružství nebude Aleš Loprais chybět ani 5. ledna, kdy se v Lisabonu rozjede jubilejní 30. ročník. A do Portugalska odjede v úterý z Frenštátu pod Radhoštěm opět s vysokými ambicemi. „Strýc Karel vyhrál šestkrát, já byl při prvním ostrém startu za volantem třetí. Nemohu si nasadit laťku níže,“ říká v rozhovoru pro Právo.

Článek

Letos jste vybojoval třetí místo v kategorii kamiónů, s jakým cílem pojedete na jubilejní 30. Dakar?

Rodinná tradice velí bojovat o prvenství. Strýc Karel vyhrál šestkrát, já byl při prvním ostrém startu za volantem třetí. Nemohu si nasadit laťku níže. Naopak chceme výš, nejlépe navázat na těch šest vítězství. K tomu potřebujeme nejen rychlé a spolehlivé auto, což máme, ale i pořádný kus štěstí.

Z posádky zmizel zkušený Petr Gilar, co bylo důvodem?

Zdravotní důvody. Lékařské prohlídky ukázaly, že by Petrův start byl riskantní. Nahradil ho mechanik Milan Holáň, který se celý rok podílel na přípravě ostrého auta, takže ho zná do všech detailů. Navigátor Ladislav Lála při testech prokázal, že své řemeslo ovládá na vysoké úrovni. Posádka je perfektně sladěná.

Připravili jste zcela novou Tatru T815 2ZO R45. Jaké jsou největší rozdíly oproti letos bronzovému vozu?

Především jsme podle regulí posunuli motor o 40 centimetrů dozadu. Tím se změnilo těžiště a rozložení váhy je pro auto příznivější. Netrpí tolik přední náprava, především při skocích. Auto je lépe ovladatelné. Vylepšený motor táhne lépe odspodu a vzhledem k odlehčení o 600 kilogramů jsme i výrazně rychlejší. Dá se jet pořádná palba.

Letos nasazujete dva doprovodné vozy...

Důvod je prozaický, nezanedbat sebemenší detail. Posádku druhé čtyřkolky tvoří Michal Ptáček s Ladislavem Csekeyem. Jedná se o letošní bronzové auto. Bude sloužit jako rychlý doprovod, který pojede co nejvíc v naší blízkosti. Poveze nejnutnější, ale lehčí náhradní díly, je upravené i pro odpočinek. Podobně jako u jiných týmů ho můžeme v případě nutnosti kanibalizovat, což znamená použít cokoliv, abychom mohli jet dál i za cenu, že tohle auto zůstane na místě a pomůže mu druhý doprovod.

Tím je slavná babča?

Přesně tak, tedy šestikolka, která už jezdila doprovod v osmdesátých letech minulého století. V té jedou bratranec Leo Loprais a zkušený mechanik Petr Hamerla. Na korbě mají těžké náhradní díly a všechno ostatní vybavení. Tým doplňuje novinářský vůz, řízený strejdou Karlem Lopraisem, s nímž jede můj otec a šéf týmu Milan Loprais, novinář Jiří Vintr a náš velký příznivec, herec David Suchařípa.

Kolik kilometrů jste najezdili v testech?

Začali jsme poměrně brzy jednak v okolí Senice, ale také v Tunisku. Dá se říct, že auto najelo okolo šesti tisíc kilometrů. Bylo to velice užitečné.

Máte dostatek informací o trati jubilejního Dakaru?

Myslím si, že ano. Půjde o nejnáročnější Dakar v tomto tisíciletí. Nebude to jen o rychlosti, ale také kvalitě techniky a posádek. První část, do 13. ledna, kdy je volný den, bude hodně náročná v tom směru, že kamióny budou dojíždět za tmy a pořadatelé chtějí v podstatě dostat ze startovního pole amatéry a slabší týmy. Půjde o to tuhle část přežít. Rozhodovat se bude ve zbývajících sedmi etapách, které budou také velmi náročné a dlouhé, převážně v Mauretánii. Dojezd k Růžovému jezeru už bude symbolický, ale o úspěchu či neúspěchu lze hovořit až tam.

Co víte o konkurenci?

Nejen vzhledem ke stovce závodních kamiónů bude hodně tvrdá. Silné týmy staví tři i více vozů, takže to nebude jen o Čaginovi, Kabirovovi, Staceyim, De Rooyovi či o mně nebo Tomečkovi. Na stupně vítězů může reálně pomýšlet přes dvacet posádek.

Související témata: