Článek
Nový soutěžní vůz se zrodil v konstrukčních kancelářích a dílnách Toyota Motorsport GmbH v Kolíně nad Rýnem, kde pracují i na dnes již slavném okruhovém hybridu. Pro rallye byl po pečlivém výběru určen jako základ Yaris, který má po všech stránkách největší předpoklady se v rallye prosadit.
Soutěžní Yaris WRC již absolvoval předběžný testovací program na asfaltových i šotolinových úsecích po celé Evropě, a tak má tým již k dispozici slibný základ, na kterém může v příštích měsících stavět. Pod jeho kapotou je umístěn přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru s přímým vstřikováním. Dosahuje velmi solidního výkonu přes 300 koní. Při návrhu podvozkové soustavy soutěžního Yarisu byly využity vyspělé technologie simulace, testování a výroby.
„Je nám velkou ctí, že jsme byli požádáni navrátit jméno Toyota zpět do soutěží světového rallyového šampionátu a zároveň pokračovat v naší účasti ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží. Souběžná účast ve dvou programech motorsportu je samozřejmě velmi náročná, ale my věříme, že máme dost zkušeností a odhodlání uspět. Na naší cestě zpět do WRC toho musíme ještě hodně vykonat, nicméně podpora společnosti Toyota Motor Corporation a našeho prezidenta Akia Tojody je pro nás velkým povzbuzením. Již se těšíme na další kroky našeho rozsáhlého plánu vývoje i programu pro mladé jezdce týmu. Tato doba je velmi vzrušující a na tuto náročnou etapu před námi hledíme s velkým očekáváním," řekl Jošiaki Kinošita, prezident Toyota Motorsport GmbH.
Jedničkou Francouz Camilli
Při testech dala Toyota příležitost několika mladým jezdcům. Nejlépe si vedl sedmadvacetiletý Francouz Eric Camilli, jenž by měl být minimálně v rozjezdu projektu tovární jedničkou. Spolu s ním budou pilotovat nový Yaris i jeho krajan Stéphan Sarrazin a Fin Sebastian Lindholm, který je členem továrního týmu Toyoty ve vytrvalostních soutěžích FIA (WEC).
Toyota však počítá i nadále s výchovou mladých jezdců. V rámci testovacího programu počítá se starty na různých površích po celé Evropě v rámci různých soutěží, vypsaných i pro kategorii WRC. Do světa rallye se Toyota vrátila již loni při premiéře zakázkového rallyového speciálu GT86 CS-R3, navrženého v souladu s regulemi FIA pro kategorii R3.
Navázat na tituly
Samotná Toyota Motorsport GmbH vznikla pod názvem Andersson Motorsport GmbH (nesla jméno zakladatele Oveho Anderssona) a soutěží WRC se účastnila jako Toyota Team Europe.
Do seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích oficiálně vstoupila v roce 1973 a hned jednou zvítězila.
Ve světovém šampionátu startovala Toyota oficiálně pětadvacet let. V tomto období vybojovala 43 vítězství s modely Celica Twincam Turb, GT-Four, nebo Corolla WRC. Za jejich volantem seděli legendární piloti jako Španěl Carlos Sainz, Fin Juha Kankkunen a Francouz Didier Auriol.
Tato trojice pak pro Toyotu vybojovala čtyři tituly mistrů světa v kategorii jezdců a tři v Poháru konstruktérů. Carlos Sainz triumfoval za volantem Toyoty Celiky Turbo v roce 1990 a s Toyotou Celika GT-Four v roce 1992. Juha Kankkunen získal v roce 1993 titul s vozem vylepšenou GT-Four a Didier Auriol pak o rok později. V letech 1993, 1994 a 1999 pak Toyota vyhrála Pohár konstruktérů. Nový dravec Yaris by měl na tyto úspěchy navázat.