Hlavní obsah

Tomečkovo srdce patří maratónské rallye v Africe

Praha

Rallye Dakar se jezdí už několik let v Jižní Americe, ale Tomáš Tomeček, pilot českého kamiónu Tatra, zůstává věrný tradiční africké trase s cílem v senegalské metropoli u Růžového jezera. Na letošní Africa Eco Race zopakoval své medailové umístění z loňska.

Foto: www.tomastomecek.cz

Tomáš Tomeček s Tatrou.

Článek

Za Rusem Karginovem, který ovládl před třemi roky i jihoamerickou Rallye Dakar, skončil druhý Jaroslav Valtr a třetí byl právě Tomáš Tomeček,. „Dojeli jsme s radostí do cíle a konečný výsledek je pro nás velkou odměnou a motivací," říká třetí muž pořadí kamiónů, kterého těší, že se letos podařilo vklínit mezi tovární kamazy hned dva vozy značky Tatra.

„Jarda má novější a rychlejší auto, jelo mu to neskutečně. My nemáme takový výkon, ale zase řídím stoprocentní tatru s původním motorem bez cizích komponentů. Prodat stále dobré jméno kopřivnické fabriky, o to mi jde především," vykládal Tomeček.

Bivaky s vojenskou ochranou

Dvanáct etap Africa Eco Race, jejímž ředitelem je legenda maratónských soutěží Jean Louis Schlesser, vede po stopách původní dakarské rallye. Závodní konvoj absolvoval trasu přes Maroko, Mauretánii a Senegal. „Z důvodů bezpečnosti se vynechávají Mali i Burkina Faso, ale všechny letošní etap probíhalo bez potíží, i když bivaky měly vojenskou ochranu. Zkracovala se jediná etapa kvůli nedávno protržené přehradě, která úplně změnila reliéf krajiny," líčí Tomeček a přiznává, že jeho závodní srdce leží právě v Africe.

„Stále jde o navigačně velmi obtížnou soutěž v otevřeném terénu, která si drží charakter pouštní maratónské soutěže. Na ostrých měřených testech jsme najeli 3600 kilometrů. Ve srovnání s jihoamerickým Dakarem neprobíhá africká soutěž možná v tak náročných klimatických podmínkách nebo nadmořských výškách, ale určitě se víc závodí. Nepronikla sem ani tolik komerce, pořád se ještě drží rodinná pohoda," popisuje Tomeček.

Nezabloudili ani v bouři

Oproti jedenácti loňským defektům letos měl jen dva. „Třetí vynucené stání přišlo kvůli úniku vzduchu z brzdového systému. Jinak sutog fungovalo neskutečně. V předposlední etapě jsme skoro nic neviděli kvůli velké písečné bouři, ale nezabloudili jsme," líčí Tomeček.

„Před deseti lety jsme jeli do senegalského Dakaru poprvé a soutěž od té doby neskutečně zrychlila a auta dnes vydrží snad více, než lidé. Zatím viděl cíl pokaždé a je za to moc vděčný. „Rád bych byl i v příštím ročníku opět u toho," naznačil.

Český úspěch na letošní Africa Eco Race ještě podtrhnul Miroslav Zapletal s vozem Hummer, jenž obsadil druhé místo v kategorii automobilů za vítězným Rusem Vasiljevem.

Související témata: